جهان

کوبا از کشف یک «شبکه قاچاق انسان» برای اعزام کوبایی‌ها به جنگ علیه اوکراین خبر داد

دولت کوبا اعلام کرد یک «شبکه قاچاق انسان» را شناسایی کرده که هدف آن استخدام کوبایی‌ها برای انجام «عملیات نظامی در اوکراین» بوده است. هاوانا تاکید کرد علیه افراد دخیل در این شبکه پیگردهای قضایی را آغاز کرده است.

وزارت امور خارجه کوبا روز دوشنبه ۱۳ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت کشور کوبا در حال تلاش برای خنثی کردن و از بین بردن یک شبکه قاچاق انسان است که از روسیه فعالیت می‌کند تا شهروندان کوبایی ساکن آن کشور و حتی خود کوبا را به نیروهای نظامی درگیر در عملیات نظامی در اوکراین ملحق کند».

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا، در پیامی که در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) منتشر شد، وعده داد که دولت کوبا «با نیروی قانون» علیه این عملیات عمل می‌کند.

وزیر امور خارجه کوبا بدون اشاره به جزییات گفت که چندین پیگرد قضایی علیه افرادی که در این فعالیت‌ها دخیل بودند، آغاز شده است.

او با رد قاطعانه «مزدوری» تاکید کرد که کوبا در جنگ اوکراین شرکت نمی‌کند.

یک رسانه اسپانیایی‌زبان در فلوریدای آمریکا روز جمعه ۱۰ شهریور پیام دو نوجوان کوبایی را منتشر کرد که می‌گفتند از طریق فیس‌بوک فریب خورده‌اند تا با ارتش روسیه در اوکراین همکاری کنند.

یکی از این نوجوانان گفت: «لطفا به ما کمک کنید! سعی کنید هر چه سریع‌تر ما را از اینجا بیرون بیاورید چون می‌ترسیم.»

بر اساس این گزارش، این نوجوانان پیام خود را از اتوبوسی ارسال کرده‌اند که در آن با سربازان روسیه از اوکراین به منطقه‌ای در جنوب شرقی مسکو منتقل می‌شدند.

یک مرد دیگر که نخواسته نامش فاش شود، گفته است: «من فقط یک کوبایی دیگر هستم که در اینجا تحت قرارداد با نیروهای مسلح روسیه هستم.»

اواخر ماه می نیز یک روزنامه روسی گزارش داد چند شهروند کوبایی با نیروهای مسلح روسیه قرارداد امضا کرده‌اند و در ازای تابعیت روسیه به اوکراین اعزام شده‌اند.

مسکو هنوز به این موضع‌گیری اخیر دولت کوبا واکنشی نشان نداده است اما روسیه و کوبا از سال گذشته روابط دیپلماتیک خود را تقویت کرده‌اند.

اواخر سال گذشته میلادی، میگل ماریو دیاز-کانل برمودز، رییس‌جمهوری کوبا با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در مسکو دیدار کرد و هیات‌هایی از بازرگانان و نمایندگان سیاسی نیز از هر دو کشور بازدید کردند.

همچنین وزیر دفاع کوبا در ماه ژوئن امسال مورد استقبال همتای روس خود قرار گرفت.

روسیه سال گذشته طرحی را برای افزایش ۳۰ درصدی تعداد نیروهای مسلح خود و رساندن آن به یک‌و‌نیم میلیون نفر به تصویب رساند. این طرح در پی تلفات سنگین اما نامعلوم روسیه در جنگ علیه اوکراین بود.

شبکه قطری الجزیره سال گذشته گزارش داد دولت روسیه از طریق نیروهای مزدور واگنر، سوری‌ها را برای جنگ در کنار نیروهای روسیه در اوکراین استخدام کرده است.

بر اساس این گزارش، هزاران نفر در سراسر سوریه برای اعزام به اوکراین ثبت‌نام کردند.

در ماه ژوئن امسال نیز گزارش شد که یک شهروند عراقی در همراهی با نیروهای واگنر روسیه در اوکراین کشته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا