خاورمیانه

گنتس: بایدن در سفر به اسرائیل درجریان آخرین تحولات ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران قرار می‌گیرد

در آستانه سفر رییس جمهور آمریکا به اسرائیل، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که جو بایدن در این سفر در جریان آخرین جزییات و پیشرفت‌های مربوط به ائتلاف منطقه‌ای علیه تهدیدات ایران قرار خواهد گرفت؛ دو تن از فرماندهان سپاه پاسداران درباره این طرح هشدار داده‌اند

بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ۲۰ تیرماه با اشاره به اینکه جو بایدن دو روز دیگر در اسرائیل خواهد بود، گفت ساختمان و تشکیلات نیروی یکپارچه به او نشان داده خواهد شد و او در جریان آخرین پیشرفت‌ها قرار خواهد گرفت.

جو بایدن روز چهارشنبه به اسرائیل و کرانه باختری سفر خواهد کرد و روز پنجشنبه در پروازی تاریخی، مستقیما از اسرائیل به عربستان سعودی خواهد رفت.

گنتس در روزهای اخیر از تلاش‌ها به رهبری آمریکا برای تشکیل پدافند هوایی منطقه‌ای با همکاری اسرائیل و متحدان عرب خود برای مقابله با تهدیدات موشکی و پهپادی ایران خبر داده بود.

او از این طرح با عنوان «دفاع هوایی خاورمیانه» (MEAD) نام برده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، بنی گنتس روز دوشنبه در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده امنیت ملی این کشور گفت: «اولین چالش امنیتی که با آن مواجه خواهید شد مقابله با تهاجم ایران، تداوم برنامه هسته‌ای ایران، حفظ توانایی‌های عملیاتی اسرائیل برای دفاع از خود، در کنار ایجاد همکاری‌های مختلف است.»

ایده یکپارچه کردن پدافند هوایی اسرائیل و کشورهای عرب منطقه برای مقابله با ایران ایده‌ای جدید نیست و فروردین امسال در نشست نگب نیز به آن اشاره شده بود.

اما با آغاز اجرایی شدن این طرح، مقام‌های جمهوری اسلامی به شدت به آن واکنش نشان داده و حتی تهدید به هدف قرار دادن کشورهای همسایه کرده‌اند.

در تازه‌ترین واکنش، رسول سنایی‌راد معاون سیاسی در عقیدتی‌سیاسی دفتر نظامی خامنه‌ای گفت: هر طرح امنیتی که یک طرف آن اسرائیل باشد «برای ما تهدید تلقی می‌شود» و جمهوری اسلامی «هیچ محدودیتی در پاسخگویی نخواهد داشت».

پیش از آن یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران نیز گفته بود: «ائتلاف جدید برای تشکیل ناتوی عربی، ائتلافی سست‌بنیان و فاقد کارایی در برابر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»

نور نیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز ایجاد شبکه یکپارچه در منطقه را اقدام تهدیدآمیز خواند و تهدید کرد: «قطعا با پاسخ قاطع اولیه به نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف روبه‌رو خواهد شد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا