ایران

مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت

یک مقام ارشد آمریکایی تایید کرد که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا روز چهارشنبه هشتم تیر بدون هیچ پیشرفتی در دوحه، پایتخت قطر، پایان یافت.

خبرگزاری «اکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت : «حکومت ایران  هیچ حس فوریتی از خود نشان نداده، مسائل قدیمی را که ماه‌ها قبل حل‌وفصل شده بود پیش کشیدند و حتی مسائل تازه‌ای را مطرح کردند که بی‌ارتباط به برجام است.»

این مقام آمریکایی افزود: «تصمیم‌گیری در مورد توافق نهایی ماه‌هاست که به عهده طرف تهران است.»

انریکه مورا، نماینده هیئت اروپایی در گفت‌وگوهای احیای برجام، نیز شامگاه چهارشنبه با ابراز تاسف از «بی‌نتیجه ماندن» مذاکرات در دوحه تاکید کرد که تیم اتحادیه اروپا با «فوریت بیشتری» به تلاش‌ها برای بازگرداندن یک توافق کلیدی در راستای عدم اشاعه [تسلیحات اتمی] و ثبات منطقه‌ای ادامه خواهد داد.

گزارش  می شود که حکومت ایران برای اتلاف وقت در مذاکرات دوحه خواسته‌های غیر برجامی مطرح کرده است.

ساعاتی پیش از شروع این مذاکرات پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا، گفت مذاکرات دوحه آغاز فرایندی برای شکستن بن‌بستی است که به توقف مذاکرات وین در ماه مارس انجامید.

روز قبل از آن نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود که توافق برای احیای برجام روی میز و قابل دسترسی است و این بستگی به تصمیم ایران دارد که آن را قبول یا رد کند. وی همچنین عنوان کرد که بازگشت همزمان تهران و واشینگتن به برجام در راستای منافع آمریکا و شرکای این کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا