ایرانسیاست

کره جنوبی: در حال رایزنی با آمریکا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران هستیم

این وزارتخانه می‌گوید که برای کمک به مقابله با کرونا در ایران، کره جنوبی به دنبال ایجاد سازوکار جدیدی برای دادوستد با ایران، مشابه با کانال مالی سوئیس، است.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده است که در حال رایزنی با آمریکا برای ارسال کمک‌های بهداشت و درمان به ایران است.

به گزارش وب‌سایت «کوریا هرالد»،‌ پیش از این حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران به مون جائه، رئيس‌جمهور کره جنوبی نامه نوشته و با اظهار این‌که وضعیت کرونا در ایران به یک «بحران جدی» تبدیل شده است، درخواست ارسال ۳.۲ میلیون کیت تشخیص بیماری کرونا کرده است.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای می‌گوید: «از طریق کانال‌های مختلف، طرف ایرانی دولت ما را از بحران جدی شیوع کووید-۱۹ در داخل کشور خود آگاه کرده‌است، و دولت ما اکنون بررسی‌های چند جانبه‌ای را در زمینه راه‌های حمایت بشردوستانه انجام می‌دهد.»

در ادامه این بیانیه آمده است که وزارت خارجه کره جنوبی با ایالات متحده و سایر کشورهای ذیربط در مورد ازسرگیری صادرات بشردوستانه کره جنوبی به ایران از طریق تراکنش‌های تجاری بر اساس تسویه حساب مبتنی بر وُن (واحد پولی کره جنوبی) در حال رایزنی است.

این وزارتخانه همچنین می‌گوید که برای کمک به مقابله با کرونا در ایران، کره جنوبی به دنبال ایجاد سازوکار جدیدی برای دادوستد با ایران، مشابه با کانال مالی سوئیس، است.

به نوشته کوریا هرالد یک مقام ارشد وزارت امور خارجه کره جنوبی به خبرنگاران گفته است: «ایالات متحده اساساً نیاز به حمایت‌های بشردوستانه از ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا را به‌رسمیت می‌شناسد.»

بر اساس اظهارات مقام‌های دولت آمریکا، کمک‌های بشردوستانه به ایران مشمول تحریم نیست ولی مقام‌های دولت ایران می‌گویند مبادلات بانکی با ایران تحریم است و شرکت‌ها به همین دلیل از فروش وسایل پزشکی به ایران خودداری می‌کنند.

دولت آمریکا همچنین اعلام آمادگی کرده است که در صورت درخواست ایران، کمک‌های بهداشتی برای مقابله با بحران شیوع کرونا ارسال می‌کند.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران روز دوشنبه ۱۴ فروردین در جلسه هیات دولت گفته اظهارات مقام‌های آمریکایی برای کمک به ایران در بحران کرونا، «از دروغ‌های بزرگ تاریخ است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا