خاورمیانه

درگیری بین جوانان فلسطینی و نیروهای اسرائیل در محوطه مسجد الاقصی در سومین جمعه متوالی

درگیری بین جوانان فلسطینی و پلیس اسرائیل روز جمعه دوم اردیبهشت برای سومین جمعه متوالی ادامه یافت. هلال احمر فلسطینی پیش از شروع نماز جمعه در مسجد الاقصی، از زخمی شدن دست‌کم ۴۰ فلسطینی خبر داد و گفت حال دو نفر از آنان وخیم است.

در جریان درگیری‌ها در محوطه مسجد الاقصی در سومین جمعه ماه رمضان، جوانان فلسطینی که چهره خود را پوشانده بودند به سمت نیروهای اسرائیل سنگ پرتاب کردند و پلیس اسرائیل نیز به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کرد.

به گزارش رویترز، در جریان این درگیری‌ها یک درخت در محوطه «کوه معبد» آتش گرفت و پلیس و فلسطینیان یکدیگر را به این آتش‌سوزی متهم کردند.

درگیری‌ها پس از حضور ده‌ها اتوبوس از فلسطینیان برای مراسم اعتکاف در مسجد الاقصی آغاز شد. شامگاه پنجشنبه اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، از فلسطینیان خواسته بود که برای دفاع از اماکن مقدس روز جمعه به مسجد الاقصی بروند.

سومین نماز جمعه ماه رمضان در صحن مسجد الاقصی در حالی برگزار می‌شود که فضای امنیتی شدیدی در بیت‌المقدس شرقی حاکم است و بیش از سه هزار پلیس اسرائیل در این منطقه حضور دارند.

پلیس اسرائیل ضمن اعلام ممنوعیت ورود شهرک‌نشینان به محوطه نزدیک مسجد الاقصی تا پایان ماه رمضان، برای ورود دیگر فلسطینیان نیز محدودیت سنی تعیین کرده است.

در دو جمعه گذشته نیز وضعیت مشابهی در مسجدالاقصی رخ داد و صدها فلسطینی مجروح شدند.

حماس و سازمان‌های فلسطینی جوانان را به برگزاری تظاهرات و درگیری با نیروهای اسرائیلی دعوت کرده‌اند.

همچنین در این مدت گروه‌های مسلح فلسطینی اقدام به شلیک راکت از غزه به سوی اسرائیل کردند و اسرائیل نیز برخی مواضع آنها را مورد هدف قرار داد.

در یک ماه گذشته اسرائیل چهار بار هدف حملات فلسطینیان قرار گرفت که دو حمله اول از سوی اعراب فلسطینی مرتبط با داعش، و دو حمله دوم از سوی فلسطینیان کرانه باختری انجام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا