ایرانجهان

چهارمین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛ خانواده‌های قربانیان بر ادامه دادخواهی تاکید کردند

مراسم چهارمین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران در چند شهر جهان، از جمله تورنتو، مونترال، لندن، پاریس، برلین و سیدنی برگزار شد.

در مراسمی که روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه (به وقت کانادا) در میدان مل‌لستمن در تورنتو برگزار شد سخنران‌ها و شماری از اعضای خانواده‌های قربانیان بر تداوم دادخواهی تاکید کردند.


 

پیش از آن، مراسم روشن کردن شمع به یاد قربانیان بر مزار آنها در شهرهای مختلف جهان، از جمله تورنتو، ونکوور، لندن و پاریس برگزار شد و گروه‌هایی از ایرانیان در برخی شهرهای استرالیا و اروپا با در دست داشتن تصاویر کشته‌شدگان تجمع کردند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با استفاده از هشتگ «من هم شمعی روشن خواهم کرد» یاد قربانیان این هواپیمای سرنگون شده را گرامی داشتند و بر اجرای عدالت تاکید کردند.

پیشتر انجمن خانواده‌های قربانیان این پرواز از ایرانیان خواسته بود که در شهرهای مختلف جهان با شعار «مرا یاد آر» یاد جانباختگان را گرامی دارند.

همچنین ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد دو نفر لباس‌شخصی بنر یادبود نیلوفر ابراهیم و سعید طهماسبی، دو تن از کشته‌شدگان در سرنگونی هواپیمای اوکراینی، را پایین می‌کشند.

گروهی از فعالان و شهروندان ایرانی ساکن بلژیک هم با انتشار ویدئویی مشترک، یاد قربانیان هواپیمای سرنگون شده را گرامی داشتند و در پیام‌های خود در این ویدئو تاکید کردند: «ما فراموش نمی‌کنیم».

انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی نیز با قدردانی از تلاش دولت‌های کانادا، بریتانیا، اوکراین و سوئد در ارجاع این پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری، روز شنبه در بیانیه‌ای تصریح کرد: انتظار ما از این روند حقوقی روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت است.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین صبح هجدهم دی‌ماه ۹۸ کمتر از سه دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از سه روز انکار، سرانجام شلیک موشک به این هواپیما را پذیرفتند اما آن را به «خطای انسانی» نسبت دادند.

مقام‌های جمهوری اسلامی که حاضر به همکاری با کمیته‌های بین‌المللی از جمله تحقیقات چهار دولت زیان‌دیده نشده بودند، از محاکمه ۱۰ متهم به نقش داشتن در این سرنگونی خبر دادند و سرانجام اواخر فروردین امسال احکام اولیه این ۱۰ نفر اعلام شد و آنها به مواردی از قبیل حبس و پرداخت دیه محکوم شدند.

خانواده‌های قربانیان با تاکید بر اینکه متهمان شامل مامورانی دون‌پایه در سلسله‌مراتب تصمیم‌گیری در این ماجرا هستند، خواستار اجرای عدالت درباره آمران و عاملان اصلی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا