ایرانجهان

بلومبرگ: طالبان با اعزام بمب‌گذاران انتحاری به مرز ایران، آماده جنگ با جمهوری اسلامی است

با وجود فروکش کردن نسبی تنش‌ لفظی میان جمهوری اسلامی و حکومت طالبان، بلومبرگ از آمادگی نیروهای طالبان برای جنگ با ایران خبر داد و نوشت که طالبان علاوه بر بمب‌گذار انتحاری، تجهیزات نظامی دیگری را شامل صدها خودروی نظامی و سلاح‌های به جا مانده از آمریکا به مرز ایران منتقل کرده است

این رسانه آمریکایی روز دوشنبه در گزارشی به نقل از منابع خود، به بالا گرفتن اختلاف میان مقام‌های جمهوری اسلامی و طالبان بر سر موضوع حقابه ایران از رودخانه هیرمند پرداخت.

بر اساس این گزارش، با وجود تماس‌های دیپلماتیک میان تهران و کابل، طالبان در پی تهدید ابراهیم رئيسی برای جنگ با ایران آماده شده است.

بلومبرگ نوشت که پیامدهای تنش نظامی احتمالی میان طالبان و ایران به ثبات در منطقه آسیب می‌رساند.

تنش‌های لفظی میان ایران و طالبان در اردیبهشت‌ماه بالا گرفت؛ زمانی که ابراهیم رئیسی درباره تامین حقابه ایران از هیرمند گفت به طالبان «اخطار می‌دهم، حقابه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند».

رئیسی در آن زمان هشدار داد: «اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مساله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود. حرف من را جدی بگیرید تا بعدا گلایه نکنید.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر حکومت افغانستان را متهم کرده که به توافق ۵۰ سال پیش درباره استفاده مشترک از آب رود هیرمند پایبند نیست و «حق مردم سیستان و بلوچستان را نمی‌دهد».

این هشدار رئیسی با واکنش تند دولت افغانستان مواجه شد و مقام‌های طالبان اتهام‌های جمهوری اسلامی را رد کردند.

در گزارش بلومبرگ از جمله به پاسخ تمسخرآمیز یک عضو طالبان به ریيس‌جمهوری ایران اشاره شده که یک بشکه زرد رنگ آب به آقای رئيسی پیشکش کرد و گفت ما را نترسانید.

بشکه‌های زردرنگ، نماد حملات انتحاری طالبان است.

بلومبرگ نوشت که دعوا بر سر آب، به درگیری مرزی انجامید و این درگیری یک هفته پس از تهدید رییس‌جمهوری ایران، در مرز ولایت نیمروز و استان سیستان و بلوچستان روی داد؛ همان منطقه‌ای که از بحران آب در رود هیرمند متاثر است.

در جریان این درگیری‌ها، دو مرزبان ایرانی و یک عضو گروه طالبان در این تنش مرزی کشته شدند.

در طول هفته‌های بعد تلاش‌های دیپلماتیک برای حل تنش و حل مشکل آب به میان آمد و هر دو طرف اعلام کردند که با حسن‌نیت می‌خواهند این مساله را حل کنند. اما به نوشته بلومبرگ، با وجود تماس‌های دیپلماتیک، طالبان برای جنگ آماده شده است.

این خبرگزاری به نقل از منابع خود نوشته است که هزاران نیروی مسلح گروه طالبان به همراه صدها بمب‌گذار انتحاری به اضافه صدها وسیله نقلیه نظامی و تجهیزات جنگی ساخت آمریکا که برای طالبان رها شده به نزدیکی مرز ایران منتقل شده است.

بلومبرگ به دلایل امنیتی از منابع خود نام نبرده اما نوشته این اطلاعات «دقیق» بوده و طالبان برای جنگ آماده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا