جهان

همه‌پرسی محدودکردن مهاجرت در سوئیس

بر اساس قوانین سیستم دمکراسی مستقیم حاکم بر سوئیس، شهروندان این کشور با جمع‌آوری صد هزار امضای معتبر در مدت 18 ماه، می‌توانند قوانین پیشنهادی را به همه‌پرسی بگذارند.

شبکه خبری «فرانس 24»، در گزارشی اعلام کرد که مقامات کشور سوئیس برای جلوگیری از رسیدن جمعیت این کشور به 10 میلیون نفر تا قبل از سال 2050، اقدامات و قوانین محدودکردن مهاجرت به این کشور را به رای‌ عمومی می‌گذارد.

 

بر اساس قوانین سیستم دمکراسی مستقیم حاکم بر سوئیس، شهروندان این کشور می‌توانند با جمع‌آوری صد هزار امضای معتبر در مدت 18 ماه قوانین پیشنهادی را به همه‌پرسی بگذارند.

 

به گزارش فرانس 24، حزب راست‌گرای افراطی «مردم سوئیس»، برای این منظور، چهارشنبه 15 فروردین 114600 امضا را به دفتر صدراعظم فدرال در برن ارسال کرد، این امضاها در نه ماه جمع‌آوری شده بود.

 

این حزب که مخالف سرسخت قوانین مهاجرت در کشور ثروتمند سوئیس به شمار می‌رود، در توجیه جمع‌آوری امضاها می‌گوید: «حجم بالای مهاجرت با پیامدهای مخرب برای کشور کوچک ما، دیوانه‌وار به مسیر خود ادامه می‌دهد».

 

به اعتقاد سیاستمداران این حزب دست‌راستی در سوئیس، تصمیم گیری علیه سیاست مهاجرپذی، برای محافظت از چشم انداز منحصر به فرد، کیفیت بالای زندگی و رفاه در این کشور ضروری است.

 

معمولا در سوئیس پس از جمع‌آوری امضا و تایید دادخواست،م اه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد تا همه‌پرسی برگزار شود. جمعیت سوئیس که در پایان سال 2018، 8.54 میلیون بود، درپ ایان سال 2022 به 8.82 میلیون نفر رسید، خارجی‌ها یک چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

 

طرح پیشنهادی اصلاح قانون اساسی سوئیس در رابطه با اقامت آزاد در اروپا تاکید می‌کند که «جمعیت ساکن این کشور نباید تا قبل از سال 2050 از 10 میلیون نفر تجاوز کند». شهروندان سوئیسی مقیم این کشور و اتباع خارجی با مجوز اقامت حداقل یک ساله یا اقامت حداقل 12 ماهه، جمعیت ساکن دائمی این کشور تشکیل می‌دهند.

 

در صورتی که تا قبل از سال 2050 جمعیت سوئیس از 9.5 میلیون نفر فراتر رود، دولت و پارلمان این کشور با هدف اطمینان از پایبندی به قوانین، موظف خواهند شد که در خصوص محدود کردن قوانین پناهندگی و الحاق به خانواده، اقداماتی را در دستور کار قرار دهند؛ اگر این اقدامات کافی نباشد، در نهایت سوئیس توافقنامه رفت و آمد آزادانه شهروندان اتحادیه اروپا به این کشو را یک‌جانبه فسخ خواهد کرد.

 

سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست، اما از سال 2008 تا کنون بخشی از مرزهای باز منطقه شنگن اتحادیه اروپا بوده‌ است. حزب راست‌گرای «مردم سوئیس» با اشاره به کمبود مسکن، افزایش اجاره‌بها، ترافیک، شلوغی حمل‌ونقل عمومی، پایین آمدن استانداردهای مدارس، خشونت و جنایت، کمبود برق، درآمد سرانه راکد، سلامت بهتر می‌گوید: این ابتکار «واکنشی نسبت به مشکلات مرتبط با مهاجرت در سوئیس» است.

 

حزب «مردم سوئیس» که در ابتدا یک حزب مدافع حقوق کشاورزان در بخش آلمانی‌زبان این کشور بود، در اکتبر سال گذشته در انتخابات سراسری این کشور با تاکید بر شعارهای ضدمهاجران و علیه سیاست مهاجرپذیری به آسانی بیشترین آرای ماخوذه را کسب کرد. پیروزی این حزب در انتخابات با اتکا بر مخالفت با مهاجرت گسترده، روابط نزدیکتر با اتحادیه اروپا و کنار گذاشتن بی‌طرفی سوئیس به تحقق پیوست.

 

بر اساس داده‌های اداره آمار فدرال سوئیس، در سال 2022، مهاجرت باعث افزایش 68800 نفر در جمعیت این کشور شد، این در حالیست که رشد طبیعی جمعیت – تولد منهای مرگ و میر – 7900 نفر بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا