ایرانجهان

«نشست محرمانه» رابرت مالی با نمایندگان کنگره آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، قرار است برای ارائه توضیحات درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام در نشستی محرمانه با اعضای کنگره این کشور شرکت کند.

وب سایت پولیتیکو با اشاره به این‌که متن یادداشت برای این نشست را رویت کرده، نوشته است، رابرت مالی در روز ۱۴ سپتامبر (دوازده روز دیگر) در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر می‌شود.

پولیتیکو: با پاسخ اخیر ایران، مذاکرات اتمی در خطر قرار گرفته است

رابرت مالی به همراه برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، پیش از این در ۱۵ژوئن با حضور در کنگره، گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران ارائه کرده بود.

پولیتکو می‌گوید، ممکن است تا زمان برگزاری نشست رابرت مالی با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تغییرات مهمی در مذاکرات با ایران روی دهد. چرا که طی یک هفته گذشته، به نظر می‌رسید که مذاکره کنندگان در حال پیشرفت به سمت احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند و این تصور وجود داشت که ایران از چند خواسته کلیدی خود صرف‌نظر کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم روز یکشنبه گذشته گفته بود٬ به دلیل چشم‌پوشی تهران از بعضی از خواسته‌هایش، اکنون ایران و آمریکا از «چند هفته پیش» به توافق نزدیک‌تر شده‌اند.

با این حال، ایران بامداد روز جمعه پاسخ خود را به نظرات آمریکا به پیش‌نویس برای احیای برجام ارائه کرد. اما آمریکا از این پاسخ ایران به عنوان یک گام به عقب انتقاد کرده است.

یک مقام ارشد دولت بایدن به پولیتیکو گفت: «ما در حال بررسی واکنش ایران هستیم، اما به طورکلی می‌توان گفت که این پاسخ اصلاً دلگرم‌کننده نیست».

گفته می‌شود که ایران در پاسخ تازه خود شرط احیای توافق هسته‌ای را بسته شدن پرونده پادمانی مربوط به کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده دانسته است.

این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید روز جمعه ۱۱ شهریور در واکنش به این موضوع گفت نباید موضوع احیای برجام را با موضوع تحقیقات آژانس درباره منشا اورانیوم در سه سایت اعلام نشده ایران به هم گره زد.

کارین ژان پی‌یر٬ سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت: «نباید اجرای دوباره برجام به تحقیقات مرتبط با تعهدات قانونی ایران بر اساس معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای مشروط شود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه‌هاست که خواهان شفاف‌سازی جمهوری اسلامی درباره منشاء اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران است.

در همین حال، ۵۰ نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا هم روز گذشته در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ضمن ابراز نگرانی نسبت به احیای برجام، از او خواستند که قبل از امضای این توافق با کنگره مشورت کند.

۳۴ نماینده دموکرات و ۱۶ نماینده حزب جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه تصریح کرده‌اند، «عمیقاً نگران» موارد متعددی هستند که ممکن است در متن توافق نهایی «با دولت اصلی حامی تروریسم در جهان» گنجانده شود.

آنها «قویا» از جو بایدن خواستند که اجازه ندهد اورانیوم غنی شده ایران به روسیه منتقل شود، و همچنین مسکو حق انجام همکاری هسته‌ای با جمهوری اسلامی، از جمله قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری برای توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران٬ را نداشته باشد.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا