جهان

روسیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده گرفت

روسیه با وجود ادامه جنگ در اوکراین، ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده گرفت. اوکراین پیش از این، از اعضا درخواست کرده بود که مانع ریاست مسکو بر این شورا شوند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۵ عضو دارد. طبق منشور سازمان ملل متحد، همه کشورهای عضو سازمان ملل موظف به تبعیت از تصمیمات شورای امنیت هستند. هر یک از اعضا به نوبت ریاست این شورا را به مدت یک ماه برعهده می‌گیرند و به ترتیب الفبای انگلیسی این ریاست بین کشورها می‌چرخد. این نهاد از سوی پنج عضو دائمی آن، آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین، اداره می‌شود.

آخرین باری که روسیه ریاست شورای امنیت را برعهده داشت فوریه سال گذشته بود، ماهی که تهاجم به اوکراین همسایه خود را آغاز کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۳ فوریه امسال یعنی یک سال پس از تهاجم روسیه به اوکراین از مسکو خواست طبق منشور سازمان ملل از کشور همسایه‌اش خارج شود.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، تصدی ریاست شورا از سوی روسیه در اول آوریل را به‌عنوان «بدترین شوخی اول آوریل» و «سیلی به صورت جامعه بین‌الملل» توصیف و آن را محکوم کرد

کولبا گفت :«کشوری که به‌طور سیستماتیک تمام قوانین امنیت بین‌المللی را نقض می‌کند، ریاست نهادی را بر عهده دارد که تنها ماموریت آن حفاظت از امنیت بین‌المللی است.» 

وزیر امور خارجه اوکراین از اعضای فعلی نهاد اجرایی سازمان ملل متحد خواست تا مانع هر گونه تلاش روسیه برای سوء استفاده از ریاستش بر شورای امنیت شوند.

طبق قوانین، ریاست شورای امنیت باید بی‌طرف باقی بماند اما روسیه در نقش جدید خود می‌تواند در نشست‌های مربوط به اوکراین اعمال نفوذ کند.

از سوی دیگر از امروز تا یک ماه آینده شورای امنیت از سوی کشوری اداره می‌شود که رئیس جمهوری آن به دلیل «ارتکاب جرایم جنگی» مشمول حکم بازداشت بین‌المللی است.

علیرغم درخواست اوکراین، آمریکا اعلام کرد که نمی‌تواند روسیه را از تصدی پست ریاست منع کند، چرا که این کشور یکی از اعضای دائمی شورا محسوب می‌شود.

یورو نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا