اجتماعیایرانسیاست

هفت شهروند بهائی در شیراز مجموعا به ۳۹ سال زندان محکوم شدند

هفت شهروند بهائی ساکن شیراز، بابت اتهامات « فعالیت تبلیغ علیه نظام و عضویت درگروها مخالف نظام به هدف بر هم زدن امنیت کشور» مجموعاً به ۳۹ سال زندان محکوم شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده هفت شهروند بهائی ساکن شیراز، یکشنبه ۲۱ اردیبهشت، بر اساس حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی ساداتی، بابت اتهامات « فعالیت تبلیغ علیه نظام و عضویت درگروها مخالف نظام به هدف بر هم زدن امنیت کشور» مجموعاً به ۳۹ سال زندان محکوم شدند.

این خبر همچنین از سوی جامعه جهانی بهایی مستقر در شهر ژنو نیز مورد تائید قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش هفت شهروند بهایی که مجموعاً به ۳۹ سال زندان محکوم شده‌اند، به نام‌های نوید بازماندگان، بهاره قادری، نیلوفر حکیمی، الهه سمیع‌زاده، سودابه حقیقت، نورا پورمردایان و احسان‌الله محبوب راه می‌باشند.

بر اساس حکم صادره توسط شعبه‌ اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به ریاست قاضی ساداتی در خصوص این پرونده؛ نویدبازماندگان، بهاره قادری، الهه سمیع‌زاده، سودابه حقیقت، نورا پورمردایان، هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری ‏و احسان‌الله محبوب راه وفا به یک سال و نیلوفر حکیمی به هشت سال حبس تعزیری محکوم شدند. نیلوفر حکیمی در دادگاه کیفری نیز به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

لازم به ذکر می‌باشد که این افراد در اردیبهشت ماه سال ۹۷ توسط ماموران اداره اطلاعات شیراز بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شده بودند که پس از مدتی با تامین وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

در گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای کمیته ویژه بررسی آزادی ادیان در وزارت امور خارجه آمریکا که ۹ اردیبهشت منتشر شد، می‌گوید سرکوب و آزار و اذیت بهائیان، مذهبی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته نشده است، در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

این گزارش، با بیان برخی از موارد سرکوب علیه پیروان اقلیت‌های مذهبی در ایران، تصریح کرده است: جامعه بهائیان در ایران، بدون ارائه هیچ‌گونه سند و مدرکی، از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران،‌ به جاسوسی و همکاری با اسرائیل متهم شد.

در گزارش سال ۲۰۱۹ وزارت امور خارجه آمریکا، همچنین به مواردی از جمله سرکوب، بازداشت و احکام زندان برای دراویش گنابادی، افراد دوجنسیتی و تراجنسیتی‌، همچنین زنانی که بطور مسالمت‌آمیز نسبت به حجاب اجباری اعتراض دارند، اشاره شده است.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز ۱۱ ارديبهشت، در واکنشی گفت، گزارش سالانه آزادی مذاهب آمریکا را دخالت آشکار در امور داخلی سایر کشورها و بر مبنای اطلاعات غلط، محکوم و مردود دانسته است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با واهی و بی اساس خواندن این گزارش، آن را ناشی از «عدم شناخت و درک درست از وضعیت ایران» عنوان کرده است

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، بهاییان ایران از حقوق اولیه ای چون حق تحصیل و کار و تشکیل آزادانه مراسم و اعیاد مذهبی محروم‌اند، بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه ادامه داشته است، تعدادی از رهبران و باورمندان به بهاییت نیز در سال‌های ابتدایی استقرار جمهوری اسلامی، اعدام شده و اموال آنان مصادره شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا