ایرانجهانخاورمیانه

آمریکا و کشورهای منطقه برای مقابله با تهدید ایران، شبکه‌ای از پهپادها ایجاد می‌کنند

وال استریت ژورنال گزارش داد نیروی دریایی آمریکا در حال همکاری با اسرائیل، عربستان سعودی و سایر کشورهای خاورمیانه است تا برای مقابله با تهدیدهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه شبکه‌ای از پهپادها را راه‌اندازی کند.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی می‌گویند کشتی‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین قدرت نظارت گسترده‌تری را در آبهای منطقه ایجاد می‌کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، نیروی دریایی آمریکا انتظار دارد تا تابستان سال آینده شبکه‌ای از صد پهپاد نظارتی کوچک را در کشورهای منطقه مستقر کند که این شبکه از کانال سوئز در مصر تا سواحل ایران ادامه خواهد داشت.

طبق این گزارش، این پهپادها اطلاعات خود را به ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین خواهند فرستاد.

از سوی دیگر، مرکز فرماندهی رباتیک پنتاگون در منامه بر عملکرد این پهپادها نظارت خواهد کرد.

طبق این گزارش، برخی از این پهپادها که می‌توانند تا شش ماه بر روی آب شناور بمانند، قابلیت ارسال تصاویر و داده‌های دقیق را دارند.

علاوه بر ایجاد این شبکه پهپادی، دولت آمریکا در اواسط تیرماه نیز اعلام کرد که همزمان با سفر جو بایدن به خاورمیانه مقام‌های آمریکایی و کشورهای خاورمیانه در حال بررسی طرح یکپارچه‌سازی پدافند هوایی کشورهای منطقه برای مقابله با تهدید ایران هستند.

بر اساس این طرح کشورها به جای استفاده از امکانات فیزیکی مشابه، سیستم‌های دفاع هوایی خود را از طریق ارتباطات الکترونیکی از راه دور هماهنگ می‌کنند.

در اواخر خرداد ماه نیز اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا طرح یکپارچه‌سازی سیستم‌های پدافند هوایی کشورهای خاورمیانه و اسرائیل برای مقابله با تهدید هسته‌ای، موشکی وپهپادی ایران را مطرح کرده بودند.

همچنین پیشتر رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند دولت بایدن پیگیر امضای توافق‌نامه همکاری دفاعی-امنیتی میان اسرائیل و شش کشور عربی از جمله مصر، اردن و عراق در برابر تهدیدهای ایران است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی، طرح یکپارچه‌سازی پدافند هوایی اسرائیل و کشورهای عربی را «تحریک‌آمیز» خواند و حساب توییتری سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز این کشورها را به «پاسخ قاطع» تهدید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا