ایرانجهان

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از حکومت ایران خواست اعدام «پژوهشگر آذربایجان‌جنوبی» را لغو کند

احمدرضا جلالی؛ پزشک و دانشمند اهل شهرستان سراب از سال ۱۳۹۵ در زندان است.

یک سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، از حکومت ایران خواست اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی آزربایجان‌جنوبی – سوئدی زندانی، را متوقف و حکم اعدام او را لغو کند.

پیش از این، در ۲۳ اردیبهشت، انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، نیز در پایان سفر به تهران خبر داده بود که از مقامات ایرانی خواسته است اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کنند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته مدعی شد آقای جلالی «حکم امنیتی دارد و از طریق یکی از کشورهای اروپایی بر ضد امنیت ملی ایران کار کرده و باعث خسارات جانی علیه دانشمندان ما شده است».

خطیب‌زاده با این حال از بررسی «درخواست اجرای حکم در زمان دیگری» خبر داد.

احمدرضا جلالی، پزشک و استاد دانشگاه آزربایجانی و شهروند سوئد است که در سال ۱۳۹۵ بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد، اما او همواره این اتهامات را رد کرده است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و شهروندان دوتابعیتی را به اتهام‌های گوناگون بازداشت و مبادله کرده است؛ رویه‌ای که بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» و «باج‌خواهی» با هدف «پیشبرد اهداف سیاسی» تعبیر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا