خاورمیانه

سخنگوی حوثی‌های یمن: به همه کشتی‌های عازم اسرائیل در دریای سرخ حمله خواهیم کرد

یحیی سریع، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی یمن، روز شنبه به همه شرکت‌های کشتیرانی درباره همکاری با اسرائیل هشدار داد و گفت که «در صورتی که غذا و داروی مورد نیاز غزه تامین نشود»، همه کشتی‌های عازم اسرائیل در دریای سرخ هدف حمله این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار خواهند گرفت.

سخنگوی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۸ آذر گفت: «در صورتی که غذا و داروی مورد نیاز غزه تامین نشود، همه کشتی‌هایی که در دریای سرخ عازم بنادر اسرائیل باشند، صرف نظر از ملیت آن، هدف نیروهای مسلح ما قرار خواهند گرفت.»

ساعاتی بعد از این اظهارات، ارتش فرانسه اعلام کرد ناوچه لانگه داکنیروی دریایی این کشور در دریای سرخ دو پهپاد را که از سمت مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بودند، رهگیری کرده است.

طبق اعلام ارتش فرانسه، این پهپادها از استان الحدیده یمن پرتاب شده و مستقیم به سمت نیروهای فرانسوی در حرکت بودند.

با افزایش حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ، وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه ۱۶ آذر، ۱۳ فرد و نهاد را به دلیل تامین مالی حوثی‌های یمن از طریق فروش محصولات ایرانی تحت حمایت سپاه پاسداران تحریم کرد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این افراد تحت نظارت سعید الجمال، تسهیل‌کننده مالی حوثی‌ها و سپاه پاسداران، از طریق شبکه پیچیده‌ای از صرافی‌ها و شرکت‌ها، پول ایران را به شرکای شبه‌نظامیان حوثی می‌رسانند.

این تحریم‌ها پس از افزایش حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌رانی تجاری و همچنین اهدافی در اسرائیل صورت گرفته است.

حوثیان یمنی مورد حمایت جمهوری اسلامی در هفته‌های پس از آغاز جنگ در غزه، موشک‌ها و پهپادهایی را به سمت شهر ساحلی ایلات در جنوب اسرائیل شلیک کردند. این شبه‌نظامیان به چند کشتی‌ باری و یک نفت‌کش مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی نیز حمله کردند.

جمهوری اسلامی نقش داشتن در حملات نیروهای نیابتی خود علیه اسرائیل را تکذیب و اعلام کرده است که این گروه‌ها به طور مستقل تصمیم می‌گیرند.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی بارها به جمهوری اسلامی نسبت به گسترش جنگ در خاورمیانه از طریق نیروهای نیابتی‌اش هشدار داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا