آذربایجانجهان

رئیس جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر پاکستان دیدار کردند

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان با محمد شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان که به باکو سفر کرده دیدار کرد.

علی‌اف و شریف پس از دیدار دوجانبه و نشست هیئت‌های دیپلماتیک دو کشور در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

رئیس جمهور آذربایجان در این نشست خبری با بیان اینکه روابط میان باکو و اسلام آباد بر اساس تاریخ، فرهنگ و دین مشترک و همکاری و حمایت دوجانبه شکل گرفته است، تصریح کرد: از پاکستان به دلیل حمایت از آذربایجان طی دوره اشغال (قره‌باغ) و جنگ 44 روزه آزادسازی قره‌باغ متشکر هستیم.

علی‌اف با اشاره به اینکه پاکستان به دلیل اشغالگری ارمنستان در قره‌باغ با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار نکرده است، گفت: امروز به جناب نخست وزیر درباره مذاکرات صلح میان آذربایجان و ارمنستان توضیحات لازم را ارائه کردم. احتمال امضای توافق صلح وجود دارد اما ارمنستان باید در این باره از خود اراده سیاسی نشان داده و این اصل را که قره‌باغ آذربایجان است را به صورت رسمی و مکتوب بپذیرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت ترکیه و پاکستان از آذربایجان طی جنگ آزادسازی قره‌باغ، افزود: امروز درباره موضوعات مختلفی گفتگو کردیم و درباره سفر چندین هیئت از آذربایجان به پاکستان به توافق رسیدیم.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: یکی از این هیئت‌ها درباره تجارت و سرمایه‌گذاری با مقامات پاکستانی رایزنی خواهد کرد. هیات دوم نیز مسئله انرژی را مورد بررسی قرار خواهد داد و محور مذاکرات هیات سوم نیز همکاری در زمینه صنایع دفاعی خواهد بود.

محمد شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در نشست خبری مشترک با الهام علی‌اف، با تاکید بر نگرش هماهنگ باکو و اسلام ‌آباد، گفت: مردم پاکستان و آذربایجان برادر هستند. روابط ما نیز براساس حمایت، صداقت و احترام متقابل شکل گرفته است.

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به ذخایر نفت و گاز آذربایجان، توضیح داد: البته ما در این مورد دارای مشکلاتی هستیم. کشور ما وابسته به واردات گران (انرژی) است و سال گذشته 27 میلیارد دلار برای واردات نفت و گاز هزینه کردیم.

او افزود: آذربایجان دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است و پاکستان مایل به همکاری با باکو در بخش پتروشیمی است. هم اکنون درحال رایزنی با شرکت آرامکو سعودی هستیم و افزوده شدن آذربایجان به مسئله و بازگشت بخشی از هزینه‌های پاکستان به صورت سرمایه‌گذاری باعث خوشحالی ما خواهد شد.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا