دانش و فن آوری

اسرائیل از آزمایش موفق «سیستم سامانه لیزری ضد پهپاد» خبر داد+ ویدیو

شرکت هوافضای «رافائل اسرائیل» اعلام کرد برای نخستین بار، یک سیستم سامانه لیزری ضد پهپاد را با موفقیت آزمایش کرده است که توانسته چندین پهپاد را که همزمان از مناطق مختلف به داخل حریم فضایی این کشور هدایت شده بودند را ساقط کند.

آژانس خبری «Times of Israel» با انتشار یک گزارش ویدئویی اعلام کرد که این سلاح لیزری بسیار پیشرفته توسط سیستم دفاعی « Rafael» که یک شرکت سازنده سیستم نظامی – دفاعی است، ساخته شد.

این نهاد نظامی وابسته به نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کرد این سامانه که به صورت پدافند ضد پهپاد عمل می‌کند می‌تواند بر روی خودروها و تانک‌ها جای‌گذاری شود. طبق این گزارش این سامانه لیزری نه تنها ضد پهپهاد است بلکه همزمان می‌تواند راکت‌ها، موشک‌های کوتاه برد، خمپاره، تانک و توپخانه را پیش از اثابت به هدف در روی زمینن بر روی هوا منفجر نماید.

ارتش اسرائیل آزمایش این سیستم که به اسم « Drone Dome C-UAS » نام‌گذاری شده است را روز چهارشنبه 12 فوریه به اجرا گذاشته است و سپس با انتشار ویویویی از نحوه عملکرد موفقیت‌آمیز آن خبر داده.

این سیستم دفاعی بر روی هفت پهپاد با سرعت‌های متفاوت و حجم‌های مختلف آزمایش شده است.

 

بر اساس این گزارش، اسحاق بن‌یسرائیل، ژنرال بازنشسته اسرائیل در گفت وگو با روزنامه اسرائیلی « Times of Israel» و برخی رسانه‌های این کشور گفته است، این سیستم جدید می‌تواند از بالای یک سکوی هوایی حتی با تهدیدات بالاتر از سطح ابرها نیز مقابله کند.

او گفت پیشتر یکی از عیب‌های سلاح لیزری عدم عملکرد دقیق در فضای غبارآلود یا ابری بود اما این سامانه جدید اسرائیلی این مشکل و ضعف را برطرف کرده است.

این ژنرال اسرائیلی گفت اسرائیل از سه دهه پیش پروژه توسعه سلاح لیزری برای محافظت از امنیت خود را آغاز کرده است.

گفتنی است که سامانه ضد هوایی لیزری برای اولین بار در سال 2011 توسط نیروی دریایی آمریکا بکار گرفته شد.

پیشتر یک شرکت آمریکایی به نام ریتون(Raytheon) نیز از معرفی و تحویل فناوری سلاح لیزری ضد پهپاد به نیروی هوایی ایالات متحده خبر داده بود.

به گفته این شرکت، این سلاح یک سیستم لیزری پرانرژی است که بر روی یک وسیله نقلیه مانند ماشین نصب شده است و از حسگرهای الکترونوری یا مادون قرمز برای تشخیص و ردیابی پهپادها استفاده می‌کند. پس از آنکه این سلاح، پرواز یک پهپاد مشکوک را شناسایی و ردیابی می‌کند، فعالیت آن را با لیزر خود در فرآیندی که تنها چند ثانیه طول می‌کشد، خنثی و ساقط می‌نماید.

در گزارش « Raytheon» که اخیرا سایت «انگجت» آن را نشر کرد، آمده است این سیستم لیزری می‌تواند قدرت مورد نیاز خود را از یک خروجی 220 ولت استاندارد بگیرد و با هر بار شارژ، دهها موج لیزر را که تعداد دقیق آن ذکر نشده است، شلیک کند. این سسیستم همچنین در صورت نیاز برای کار به مدت طولانی می‌تواند با یک ژنراتور جفت شود.

نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا این سیستم ضد پهپاد را دریافت کرده است و آن را برای یک سال استفاده آزمایشی در خارج از آمریکا مستقر خواهد کرد.

«روی آزودو» رئیس شرکت «ریثون» گفته است، پیش از این کسی نگران تهدید هواپیماهای بدون سرنشین نبود. اما اکنون اخباری در مورد تعدی و حملات پهپادها می‌شنویم. مشتریان ما این اتفاق را دیدند و از ما خواستند که یک سامانه ضد پهپاد پایه‌ریزی کنیم و ما این کار را انجام دادیم. ما این کار را در کمتر از 24 ماه به اتمام رساندیم».

ترجمه از وب‌سایت خبری العربیه. ویرایش آذربایجان نیوزتی‌وی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا