آذربایجانایران

واکنش پزشک آذربایجانی به تلاش پزشک فارس برای تغییر لهجه کودک تُرک

دکتر اتابک وثوقی پزشک آذربایجانی، در واکنش به تلاش پزشک فارس برای تغییر لهجه کودک تورک گفت: « لهجه خطا نیست و نیازی به درمان ندارد. لهجه درمانی عملی غیرعلمی و غیراخلاقی است.»

دکتر اتابک وثوقی که کارشناس گفتاردرمانی و بازرس انجمن علمی گفتاردرمانی ایران است، با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام‌اش (لینک) گفت: «اول اینکه طبق ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و ماده ۴ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات حرف پزشکی و وابسته مصوب ۱۳۷۴ حق فیلمبرداری و افشای اسرار بیماران جرم محسوب می شود!

دوم اینکه طبق مستندات و تاکیدات انجمن شنوایی گفتار آمریکا، لهجه خطا نیست و نیازی به درمان ندارد.

سوم اینکه اگر این ویدیو درمان لهجه هم  نباشد و درمان خطای تولید صدا باشد، هم، روش های غیرتهاجمی و مناسب دیگری هم وجود دارد. برای تغییر محل تولید‌ صدا، دست ورزی مستقیم داخل دهانی اولویت ندارد! در این خصوص مراجع علمی بهتر کمک خواهند کرد.

پس اگر هم درمان خطای تولیدی بوده چه نیازی به فیلمبرداری و انتشار وجود داشته است!»

لازم به ذکر است، اخیرا ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده که نشان می‌دهد یک پزشک (مربی) فارس در تلاش است با استفاده از روش‌های نامتعارف، آزاردهنده و غیرانسانی، تلفظ حرف «ق» یک کودک تورک را اصلاح کند.

این اقدام فاشیستی و نژادپرستانه با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده و بسیاری از کاربران این اقدام را به کمپ‌های آلمان نازی و‌ اردوگاه‌های عقیدتی چین تشبیه کرده‌اند.

مجتبی نجفی فعال سیاسی در پستی با انتشار کاریکاتوری از مجله ملانصرالدین درباره این ویدئو نوشت: روزی که کاریکاتوریست ملانصرالدین این طرح سمبولیک را رسم می‌کرد به فکرش هم نمی‌رسید یک‌زمانی بیاید که نژادپرستان فارس حقیقتاً با دستشان زبان خود را بر دهان ملت‌های دیگر بچپانند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا