ایرانجهان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر قریب‌الوقوع مدیرکل این سازمان به ایران خبر داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل این سازمان، به ایران و دیدار او با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی خبر داد و گفت گروسی روز شنبه پس از بازگشت از این سفر در وین نشستی مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.

آژانس به جزییات این دیدارها اشاره نکرد، اما رویترز به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داد یکی از دیدارهای گروسی با ابراهیم رئیسی خواهد بود.

سفر گروسی به ایران، در آستانه نشست فصلی شورای حکام آژانس در روز دوشنبه صورت می‌گیرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز پنج‌شنبه پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت ایالات‌متحده برای تصمیم‌گیری درباره گام‌های بعدی خود در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، منتظر گزارش گروسی از سفر قریب‌الوقوع خود به ایران است.

رابرت مالی گفت: «با متحدان خود در اروپا و سراسر جهان که از برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند، از نزدیک در تماس هستیم و پس از گزارش آژانس تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خاطرنشان کرد: نگرانی‌های آمریکا درباره عدم همکاری ایران با آژانس و تعدادی موضوع حل نشده، از جمله کشف ذرات اورانیم غنی شده با غلظت نزدیک به ۸۴ درصد، به قوت خود باقی است.

مالی از اظهارنظر درباره گزارش وال‌استریت ژورنال درباره اختلاف آمریکا و اروپا بر سر واکنش به غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس، خودداری کرد.

پیش‌تر در روز پنج‌شنبه، وال استریت ژورنال به نقل از چند دیپلمات غربی گزارش داد در حالی که اروپایی‌ها از صدور بیانیه انتقادی در واکنش به غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، ایالات متحده تمایل به چنین کاری ندارد.

از سوی دیگر، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت واشینگتن منتظر گزارش آژانس از این دیدار است و در این مدت با شرکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای خود در تماس نزدیک قرار دارد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از عدم همکاری ایران با آژانس و تشدید اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای تهران «که هیچ هدف مشروع غیرنظامی ندارد» به شدت ابراز نگرانی کرد و بر حمایت ایالات متحده از تلاش‌های آژانس برای پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات پادمانی خود تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا