جهانسیاست

مانور نظامی جدید آنکارا در شرق مدیترانه؛ «ترکیه عقب نشینی نخواهد کرد»

ترکیه از تاریخ ۲۹ اوت تا ۱۱ سپتامبر به مدت دو هفته در شرق مدیترانه ناوتکس (سیستم جهانی ایمنی و اضطرار دریائی) صادر کرد.

ترکیه از تاریخ ۲۹ اوت تا ۱۱ سپتامبر به مدت دو هفته در شرق مدیترانه ناوتکس (سیستم جهانی ایمنی و اضطرار دریائی) صادر کرد. بر این اساس، نیروی دریایی این کشور در شمال غربی قبرس، در نزدیکی آنامو آموزش نظامی آغاز خواهد کرد.

تمرین نظامی نیروی دریایی ترکیه پس از آن اعلام می‌شود که اتحادیه اروپا به دلیل آنچه تنش با یونان گفته، آنکارا را تهدید به تحریم کرده است.

در همین حال، پس از تنش بین ترکیه و یونان در شرق مدیترانه و در پی آن اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا در برلین مبنی بر بررسی تحریم ها علیه ترکیه، آنکارا خطاب به اتحادیه اروپا گفت «منصفانه رفتار کنید».

در این باره، فوات اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه خطاب به اتحادیه اروپا گفت: “از اتحادیه اروپا انتظار انصاف داریم. در چارچوب این انصاف نیز نباید انتظار داشته باشند که ترکیه عقب نشینی می‌کند.”

او گفت: “صرف نظر از هرگونه هزینه ای، ترکیه که از حقوق خود [در مدیترانه شرقی] محافظت می کند. همچنین در قبرس و در چارچوب آبهای سرزمینی از حقوق ترکهای قبرس محافظت می کند. به همین ترتیب در هر متر مربع از مدیترانه شرقی از حقوق هر متر مکعب آب متعلق به خود محافظت می کند.”

معاون رئیس‌جمهور ترکیه افزود: “اقدام یونان در افزایش آبهای سرزمینی خود را به ۱۲ مایل بدان معناست که کشتی های شما قادر به عبور از دریای اژه نیستند، قایق های توریستی شما، قایق های ماهیگیری شما، کشتی های تجاری شما که از دریای سیاه آمده و از دریای مرمره عبور می کنند قادر به عبور از دریاهای آزاد نخواهند بود. آیا انتظار دارید این را بپذیریم؟ اگر این اقدام دلیلی برای جنگ نیست، پس چه است؟”

آقای اوکتای تاکید کرد: “ما به اروپا این را می‌گوییم: ترکیه از تمامی حقوق خود از جمله در دریای اژه، از جمله در مدیترانه شرقی قطعاً چشم‌پوشی نخواهد کرد.”

آقای اوکتای در پایان گفت: “متأسفانه، نمونه‌ای سراغ نداریم که اروپا حتی یک بار جانب ترکیه را، جانب مردم ترک را بگیرد و به منافع ما توجه داشته باشد؛ ما چنین چیزی را به یاد نمی آوریم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا