جهانسیاست

رابرت مالي، معاون سابق اوباما نماینده ارشد بايدن در امور ايران شد

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، رابرت مالی از مذاکره کنندگان دولت اوباما در پرونده هسته‌ای ایران را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران منصوب کرد.

رابرت مالی یکی از اعضای اصلی تیم باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بود که در مورد توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران و قدرت های جهانی مذاکره کرد.

توافق نامه ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حال ساخت یک تیم اختصاصی در مورد ایران است.

یک مقام که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: “وزیر خارجه [بلینکن] اطمینان دارد که او و تیمش [مالی] یک بار دیگر می توانند این کار [توافق با ایران] را انجام دهند.”

برخی مقامات ایالات متحده در باره نزدیکی رابرت مالی به ایران هشدار داده‌اند.

وی با تمرکز بر سیاستگذاری در خاورمیانه و خلیج، پستهای ارشد زیادی را در دولتهای دموکرات اوباما و رئیس جمهور پیشین بیل کلینتون بر عهده داشت و در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ به طور غیر رسمی به تیم بایدن مشاوره داد.

انتصاب رابرت مالی بعنوان نماینده ویژه در امور ایران در حالی صورت می گیرد که بایدن و دستیارانش در سیاست خارجی تلاش می کنند رویکرد خود را در قبال ایران تنظیم کنند.

یک منبع مطلع از این موضوع به رویترز گفت، انتظار می رود که رابرت مالی گزارشات خود در رابطه با ایران را مستقیماً به آنتونی بلینکن تقدیم کند.

آنتونی بلینکن، در اولین روز کاری خود بعنوان وزیر خارجه آمریکا گفت اگر ایران به طور کامل به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایالات متحده به برجام باز خواهد گشت.

این در حالیست که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه در توییتر گفت که ایالات متحده باید اولین حرکت را با بازگشت به پیمان هسته ای انجام دهد.

توافق هسته ای، که به طور رسمی برنامه جامع اقدام مشترک نامیده می شود، توسط ایران و شش قدرت بزرگ منعقد شد و ایران را متعهد به محدود کردن برنامه هسته ای خود در ازای برداشته شدن تحریم های ایالات متحده و دیگر تحریم‌ها کرد.

رابرت مالی، که پسر یک روزنامه نگار مصری و متخصص ایران است، مشاور غیررسمی مبارزات انتخاباتی اوباما در سال ۲۰۰۸ بود اما پس از مشخص شدن ملاقات با نمایندگان گروه شبه نظامی فلسطینی حماس، در حالی که در گروه بحران بین المللی کار می کرد، مجبور به استعفا شد.

بعداً مالي به دولت اوباما آورده شد، كه در آن جو بايدن به عنوان معاون و مشاور ارشد رئيس جمهور در امور خاورميانه فعاليت مي كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا