آذربایجان

بی خبری از وضعیت فعالین شناخته شده حرکت ملی آزربایجان

باوجود گذشت بیش از ده روز از بازداشت داوود و ایوب شیری از فعالین ملی حرکت ملی آزربایجان هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت و نحوه نگهداری این فعالین در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در دست نیست.

این فعالین آزربایجانی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، در شهر تبریز و توسط ماموران لباس شخصی و بدون ارائه حکم بازداشت و تا لحظه تنظیم این خبر فعالین یادشده فقط یک تماس ۳۰ثانیه ای با خانواده خود داشته اند.

نزدیکان این فعالین آزربایجانی اظهار داشته اند علی‌رغم مراجعت مکرر به مقامات قضایی و امنیتی، مسئولین از پاسخگویی امتناع می ورزند.

در‌ هفته گذشته‌ اداره‌ اطلاعات‌‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران در‌ شهرهای‌ مختلف‌ در‌ اقدامی‌ غیر‌ قانونی برای‌ جلوگیری‌ از‌ فعالیت کنشگران مدنی آزربایجانی با‌ ‌ تماس‌ تلفنی‌ فعالین‌ را‌ احضار‌، تهدید‌ به‌ بازداشت‌ و‌ شکنجه‌ میکند، اکثر‌ فعالین‌ آزربایجانی‌ این‌ اقدام‌ را‌ غیر‌ قانونی‌ دانسته‌ و خواستار‌ ارسال‌ ابلاغیه‌ قضائی‌ میشوند.

برادران شیری از فعالین شناخته شده حرکت ملی آزربایجان و ساکن تبریز هستند که در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه 98 به همراه تعدادی از فعالین ملی به نام های آقایان: اکبر مهاجری، محمد محمودی، شاهین برزگر، ناصر خلوصی، بابک حسینی مقدم و محمدعبدالمحمدزاده دستگیر و پس از فرآیند بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز انتقال داده شده بودند و در بند امن به مدت حدود یک ماه نگهداری شده و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بودند.
برادران شیری در دادگاه تجدیدنظر استان آزربایجان شرقی هر کدام به ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا