ایران

افت ۴۰ درصدی فروش شیرینی در ایران

رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران از افت تولید ۳۰ تا ۴۰ درصدی فروش قنادی‌ها و مهاجرت شیرینی‌پزهای ماهر به کشورهای همسایه و اروپایی خبر داده است.

علی بهره‌مند گفت کارگران این بخش ترجیح می‌دهند با درآمد بیشتری به عنوان «مسافرکش» کار کنند و این اتحادیه از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد.

او در ادامه به افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه تولید قنادی و حذف همه یارانه‌های این بخش اشاره کرده و گفته است اکنون شیرینی به یک «کالای لوکس» تبدیل شده و میزان فروش آن به شدت کاهش یافته است.

بهره‌مند مهرماه امسال نیز با «نجومی» خواندن رشد قیمت شیرینی و افت تولید آن، گفته بود «تولید قنادی دیگر صرفه اقتصادی ندارد».

او گفته بود حتی فروش کیک تولد نیز با چالش مواجه است و با توجه به قیمت‌های بازار، شما باید برای خرید یک کیک ۲کیلویی تا ۹۰۰هزار تومان پول بدهید.

این رقم تقریباً معادل یک هفته حداقل حقوق کارگری است.

دولت ابراهیم رئیسی تقریباً دو سال پیش تمام یارانه‌های حوزه قنادی، حتی یارانه آرد شیرینی‌پزها را حذف کرد.

از طرفی آمارهای گمرکی نشان می‌دهد ایران صادرات محصولات قنادی ندارد و بهره‌مند نیز با اشاره به عدم حمایت دولت برای صادرات این محصول گفته است تنها از طریق تجارت چمدانی مقداری از این محصولات به خارج برده می‌شود که آمار آن نیز وجود ندارد.

او گفت بسیاری کارگران ماهر قنادی‌ها به کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های اروپایی و کشور‌های حاشیه خلیج عربی به ویژه قطر، امارات و عمان رفته‌اند و برخی نیز ترجیح می‌دهند به جای کار در کارگاه‌های شیرینی با موتورسیکلت یا خودرو در «اسنپ» کارکنند.

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از موج مهاجرت پزشکان، پرستاران، داروسازان، ماماها، نیروی کار حرفه‌ای و نخبگان، معلم‌ها، استارت‌آپ‌ها و حتی فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه ساخت و ساز به کشورهای خارجی منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا