خاورمیانه

دو اسرائیلی در حمله مسلحانه یک مرد فلسطینی در کرانه باختری کشته شدند

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد، یک مرد مسلح فلسطینی در یک شهرک در کرانه باختری دو اسرائیلی را به ضرب گلوله کشت.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند٬ یک پدر و پسر از فاصله نزدیک توسط این مرد مسلح در یک کارواش در روستای فلسطینی حواره هدف گلوله قرار گرفتند.

ارتش اسرائیل هم می‌گوید که جستجو برای یافتن این مرد مسلح فلسطینی در منطقه در جریان است و پست‌های بازرسی در این منطقه ایجاد کرده است.

چهار اسرائیلی در حمله مسلحانه فلسطینی‌ها به یک شهرک یهودی‌نشین کشته شدند

اورژانس اسرائیل نیز کشته شدن دو نفر در این تیراندازی را تایید کرد.

دهکده «حواره» در شمال کرانه باختری در سال جاری میلادی صحنه حملات مرگبار به اسرائیلی‌ها و تلافی جویانه شهرک نشینان یهودی علیه فلسطینی‌ها بوده است.

ارتش اسرائیل در ۱۷ مرداد خانه فلسطینی را که از عوامل حمله مسلحانه و کشتن دو برادر اسرائیلی بود، در روستایی در حومه شهر نابلس در کرانه باختری ویران کرده است.

در آن حمله که سه ماه و نیم پیش در روستای «حواره» رخ داد، هلل یانیو، ۲۱ ساله و یگل یانیو، ۱۹ ساله، در خودروی خانواده کشته شدند.

عبدالفتاح حسین خروشه، یک فلسطینی عضو شاخه نظامی حماس در کرانه باختری، که از محل حمله گریخته بود، ده روز بعد در اردوگاه جنین در بخش شمالی کرانه، از سوی نیروهای ارتش اسرائیل شناسایی و در عملیاتی کشته شد.

ارتش اسرائیل ۱۷ مرداد ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد پس از کارگزاری بمب در ساختمانی سه طبقه متعلق به خانواده خروشه، طبقه آخر آن که ظاهرا محل اقامت عبدالفتاح حسین خروشه بوده، منهدم شد.

ارتش اسرائیل همچنین تأیید کرد که در جریان ورود نیروهایش برای انهدام خانه خروشه، فلسطینیان محلی با نظامیان اسرائیلی درگیر شدند اما کسی از سربازان آسیب ندید.

انهدام خانه فلسطینیانِ دخیل در عملیات منجر به کشته شدن نظامیان یا غیرنظامیان اسرائیلی یک برنامه سیستماتیک از سوی ارتش اسرائیل با هدف «بازدارندگی» است.

دادگاه عالی اسرائیل در مواردی مانع از تخریب خانه فلسطینیان شده، اما در بسیاری از موارد دیگر، دست ارتش را در اجرای طرح انهدام خانه خانواده‌های فلسطینی که یکی از فرزندان آن‌ها اقدام به شلیک اسلحه کرده، باز گذاشته است.

با وجود آن، حملات مسلحانه فلسطینیان در ادامه نزاع دیرینه آن‌ها با اسرائیل بر سر اراضی و حقوق ملی خود، کماکان ادامه یافته است.

از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۷ تن در عملیات مسلحانه فلسطینیان در داخل اسرائیل کشته شده‌اند که چهار تن از آن‌ها خارجی بودند. در این دوره بیش از ۱۳۰ تن هم در طرف اسرائیلی زخمی شدند. در سال گذشته، ۳۳ اسرائیلی کشته و ۱۹۲ تن زخمی شده بودند.

بر اساس آمار منابع مختلف، در شش ماه اول سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۷۰ فلسطینی در کرانه باختری کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا