ایرانسیاست

ظریف آمریکا را متهم به گروگان گرفتن دانشمندان ایرانی کرد

پیش از این مقام‌های ایالات متحده هم از حکومت ایران خواسته بودند که زندانیان آمریکایی را آزاد کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با اشاره به انتشار گزارشی درباره وضعیت یک زندانی ایرانی در آمریکا، ایالات متحده را متهم کرده است که «چند دانشمند ایرانی» را «گروگان گرفته» است.

او در توییتی که روز جمعه ۸ فروردین منتشر کرده، نوشته است دولت آمریکا در دوران شیوع کرونا نیز از دادن مرخصی به این افراد که به گفته وزیر خارجه ایران «بی‌گناه» هستند، خودداری کرده است.

او اسامی این افراد را ذکر نکرده ولی با توجه به تصویر پیوست توییت آقای ظریف که گزارش روزنامه گاردین است، یکی از این افراد سیروس عسگری است.

در متن پیام توئیتری ظریف آمده است:

”ایالات متحده، چندین دانشمند ایرانی را بدون هیچ اتهامی و یا با اتهامات ساختگی تحریمی، به گروگان گرفته و آنها را آزاد نمی‌کند؛ حتی در شرایطی که دادگاه های خودش این اتهامات پوچ را رد کرده‌اند. ایالات متحده حتی از دادن مرخصی درمانی به افراد بی‌گناهی که در دوره شیوع کرونا در زندان‌هایی دهشتناک زندانی شده‌اند، خودداری می‌کند. هموطنان ما را آزاد کنید!”

روزنامه گاردین نوشته است که سیروس عسگری، دارای مدرک مهندسی مواد که پیش از این متهم به سرقت اسرار تجاری شده بود، نوامبر سال ۲۰۱۹ از این اتهام تبرئه شد ولی به دلیل باطل شدن روادید، توسط اداره مهاجرت آمریکا بازداشت و در زندان به سر می‌برد.

او در یک تماس تلفنی به روزنامه گاردین گفته است مشکلات تنفسی دارد و نگران ابتلا به بیماری کرونا است و می‌خواهد داوطلبانه به ایران بازگردد.

پیش از این مقام‌های ایالات متحده هم از حکومت ایران خواسته بودند که زندانیان آمریکایی را آزاد کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی روز ۲۹ اسفند با مرخصی مایکل وایت، شهرند آمریکایی زندانی در ایران موافقت کردند.

مایکل وایت که سابقه خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد به اتهام «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

خانواده آقای وایت می‌گویند او به بیماری کرونا مبتلا شده و خواستار انتقال او به آمریکا هستند.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز ۲۹ اسفند با اشاره به آزادی موقت مایکل وایت از زندانی در شهر مشهد، ابراز امیدواری کرد که اعطای مرخصی به این شهروند آمریکا تنها «گام نخست» حکومت ایران باشد.

او از حکومت ایران خواست که دیگر زندانیان ایرانی-آمریکایی از جمله سیامک و باقر نمازی و مراد طاهباز را آزاد کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا