اجتماعیایرانسلامتی و زندگی

آمار رسمی کرونا در ایران؛ ۹۲ مرگ و بیش از ۲۹۰۰ مبتلا

حکومت ایران می‌گوید شیوع بیماری در سطحی نیست که نیاز به قرنطینه شهرها باشد. منتقدان می‌گویند حکومت ایران در اعلام آمار پنهانکاری می‌کند و توازنی میان شمار مبتلایان و موارد مرگ وجود ندارد.

تا ساعت دوبعدازظهر ( به وقت ایران) چهاردهم اسفند، بنا بر آمار وزارت بهداشت ایران ۲۹۲۲ نفر به بیماری کروناویروس ٢٠١٩ مبتلا شده و ۹۲ نفر جان‌باخته‌اند.

با در نظر گرفتن آمار رسمی، در حال حاضر ۳۰ استان از ۳۱ استان ایران ایران درگیر کرونا شده‌اند.

ایران چهارشنبه ۳۰ بهمن، رسما با شناسایی دو مبتلا به کروناویروس ٢٠١٩ در قم، بروز این ویروس را در این کشور تایید کرد. گیلان، مرکزی و تهران اولین استان‌هایی بودند که درگیر ویروس کرونای ٢٠١٩ شدند. وزارت بهداشت گفت این مبتلایان سابقه رفت و آمد به قم داشتند و این شهر را کانون اصلی سرایت ویروس معرفی کرد.

ظرف یک هفته کرونا نه تنها از مرزهای ایران فراتر رفت بلکه کویت، لبنان، عراق، عمان، افغانستان، کانادا و بریتانیا از جمله کشورهایی بودند که اعلام کردند برخی مسافران ایرانی‌شان ناقل کرونا بودند. اکنون کشورهای بیشتری در این فهرست قرار دارند.

حکومت ایران می‌گوید شیوع بیماری در سطحی نیست که نیاز به قرنطینه شهرها باشد. منتقدان می‌گویند حکومت ایران در اعلام آمار پنهانکاری می‌کند و توازنی میان شمار مبتلایان و موارد مرگ وجود ندارد.

در ایران، تعداد معدودی از آزمایشگاه‌‌ها امکان آزمایش ویروس کرونا را دارند و شمار کیت‌های مخصوص تشخیص این ویروس محدود است. منتقدان آمار دولتی می‌گویند کمبود کیت تشخیص از جمله دلایلی است که باعث شده آمار دولتی پایین باشد. مقامات می‌گویند تعداد آزمایشگاه‌های کشور برای تست کرونای ٢٠١٩ به ۲۲ مورد رسیده و آزمایشگاه انستیتو پاستور روزانه می‌تواند هزار و ۲۰۰ تست کرونا انجام دهد. با این حال گزارش شده که در اغلب شهرستان‌ها دسترسی کافی به این کیت‌های تشخیصی وجود ندارد.

با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران مقرر شده در هر استان یک کمیته ویژه استانی هم تشکیل شود.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید “در حال حاضر بیشترین استان‌های درگیر ویروس کرونا در کشور، استان‌های تهران، قم و گیلان هستند. در قم و گیلان میزان بهبود یافته و بستری شده برابری می‌کند”.

بنابر آمار رسمی در آذربایجان شرقی تاکنون ۵۵ نفر به کرونا مبتلا شدند. اما شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز و همچنین رییس بیمارستان ولیعصر می‌گوید آمار مبتلایان در آذربایجان‌شرقی دقیق نیست.

به گفته محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛ “کل استان” گرفتار ویروس کرونا است و مبتلایان از شهرهای مختلف استان بوده‌اند؛ مراغه، شبستر، هشترود، بناب، میانه و سراب.

تا یک هفته پس از تایید رسمی اولین موارد کرونا در ایران، استانداری آذربایجان شرقی اعلام می‌کرد که کرونا وارد این استان نشده اما سه روز بعد اعلام کرد دستکم سه نفر جان باخته‌اند.

تست کرونای دو نماینده این استان در مجلس هم مثبت اعلام شده که یکی از این دو نفر معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شهرستان شبستر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز دو هفته پیش رو را برای کنترل کرونا حیاتی دانسته و از مردم خواسته بهداشت فردی را رعایت کنند، از رفت و آمدهای غیرضروری بپرهیزند و کودکان و زنان باردار در مکان‌های عمومی حضور پیدا نکنند.

ساعت کار اداره‌های استان کاهش یافته، از ۸ صبح تا ساعت دوازده و نیم ظهر. شهرداری‌ها در حال پاک‌سازی و ضدعفونی کردن محیط‌های شهری هستند و تمام نشست‌ها و مراسم‌ها در اماکن و تاسیسات گردشگری لغو شده است.

در روزهای نخست اسفند، مصرف آب در آذربایجان شرقی برای شستشو، ضدعفونی کردن و همین طور خانه‌تکانی ۱۰ درصد افزایش یافته است.

در این استان، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی با مشکل مواجه است.

به سبب شیوع کرونا، ارمنستان تردد مسافر مرز نوروز را متوقف کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا