جهان

قوی‌ترین زلزله‌ در ۲۵ سال گذشته تایوان را لرزاند؛ چهار نفر کشته شدند

زمین لرزه قدرتمند، به بزرگی ۷.۷ صبح روز چهارشنبه ۱۵ فروردین، شرق تایوان را لزراند. ژاپن و فیلیپین در ابتدا هشدار سونامی صادر کردند، اما پس از ساعاتی همه هشدارها را لغو کردند.

سازمان آتش‌نشانی تایوان اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان زلزله به چهار نفر رسیده و دست‌کم ۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

نت بلاکس، که وضعیت اینترنت در جهان را بررسی می‌کند، گزارش داد که در پی زلزله بزرگ و صدور هشدار سونامی در تایوان، اینترنت در بخش‌هایی از تایوان قطع شده است. در عین حال، نهاد هسته‌ای تایوان در حال حاضر مشکلی را در رآکتورهای هسته‌ای گزارش نکرده است.

در تایپه، پایتخت تایوان برق در برخی از محله‌ها قطع شده است. سازمان برق تایوان اعلام کرد که در پی زلزله، برق بیش از ۸۷ هزار خانوار قطع شده است. ایستگاه‌های تلویزیونی تایوان تصاویری از برخی ساختمان‌های فروریخته در بخش شرقی هوالین ( Hualien)، در نزدیکی مرکز زمین‌لرزه را نشان دادند.

به گفته اداره مرکزی هواشناسی تایوان، این زمین لرزه در ساعت هفت و ۵۸ دقیقه صبح به وقت محلی در عمق ۱۵.۵ کیلومتری در سواحل شرقی تایوان رخ داد.

 

رسانه‌های دولتی گفتند که این قوی‌ترین زمین لرزه‌ای بوده که در ۲۵سال گذشته جزیره تایوان را لرزانده است.

پارک علمی جنوب تایوان، جایی که غول تولید نیمه هادی تایوان یک کارخانه دارد، گفته است که شرکت‌ها بدون تاثیر گرفتن از زلزله به کار خود ادامه می‌دهند.

کارخانه تراشه‌سازی یو‌ام‌سی تایوان اعلام کرد در پی زلزله همه کارکنان این کارخانه سالم هستند و همه بخش‌های کارخانه طبق روال عادی کار می‌کنند، اما برخی از ماشین‌ها خاموش شده‌اند و تلاش برای راه‌اندازی دوباره آنها ادامه دارد.

با این حال، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که شرکت تراشه‌سازی تی‌اس‌ام‌سی خطوط تولید خود را تخلیه کرده است.

صنعت تراشه‌سازی تایوان، که در عرصه جهانی پیشتاز است، اهمیتی فوق‌العاده در صنعت و تجارت جهانی دارد.

هم‌زمان، ژاپن دستور تخلیه مناطق ساحلی استان جنوبی اوکیناوا را صادر کرد.

براساس گزارش سازمان هواشناسی ژاپن، امواج سونامی با ارتفاعی تا سه متر، به مناطق وسیعی از سواحل جنوب غربی ژاپن می‌رسد.

سازمان لرزه‌نگاری فیلیپین نیز هشدار مشابهی را برای ساکنان مناطق ساحلی چند استان صادر کرد و از آنها خواست به مناطق مرتفع بروند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زمین لرزه در شانگهای نیز احساس شده است. رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که زلزله همچنین در فوژو، شیامن، کوانژو و نینگده در استان فوجیان چین نیز احساس شده است.

مقام‌های شهر تایپه هیچ گزارشی در مورد خسارت منتشر نکرده‌اند و گفته‌اند مترو شهر به زودی کار خود را از سر می‌گیرد.

اپراتور قطار سریع السیر تایوان نیز گفت که هیچ خسارت یا جراحتی در قطارهای این کشور گزارش نشده است، اما قطارها تا زمانی که بازرسی‌ها انجام گیرد، تاخیر خواهند داشت.

خبرگزاری رسمی مرکزی تایوان گفت این زمین لرزه بزرگ‌ترین زمین لرزه این جزیره از سال ۱۹۹۹ بوده است. در آن سال زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ حدود دو هزار و ۴۰۰ کشته برجای گذاشت و ۵۰ هزار ساختمان را در یکی از بدترین زمین‌لرزه‌های ثبت شده در تایوان ویران کرد یا به آنها آسیب رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا