ایرانجهان

آلمان و ایسلند خواستار بررسی وضعیت ایران در نشست اضطراری شورای حقوق بشر شدند

نهاد عالی حقوق بشری سازمان ملل متحد، در پی سرکوب مرگبار معترضان، تهدید روزنامه نگاران و سایر موارد ادعایی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، در آستانه برگزاری نشستی ویژه در مورد ایران است.

آلمان و ایسلند، روز جمعه خواستار برگزاری «نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» برای بررسی اعتراضات جاری در ایران شدند و اعلام شده است که این نشست احتمالا بیست و یکم نوامبر برگزار خواهد شد.

به‌گزارش رویترز، این دو کشور با امضای درخواستی، خواستار برگزاری این نشست شده‌اند تا «وضعیت رو به وخامت حقوق بشر» در جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در مورد زنان و کودکان، بررسی شود.

اعتراض و تظاهرات در ایران، از شهریورماه و پس از جان‌ باختن یک دختر کرد به نام «مهسا امینی» که به‌اتهام رعایت نکردن قوانین مربوط به حجاب در جمهوری اسلامی، توسط «پلیس امنیت اخلاقی» بازداشت شده‌ بود، آغاز شد.

این اعتراضات از آن زمان به یک شورش مردمی تبدیل شده و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که تاکنون صدها معترض در سرکوبی خونین توسط حکومت کشته شده‌اند.

حکومت ایران دلیل مرگ مهسا امینی را بیماری زمینه‌ای و سابقه مشکلات پزشکی، اعلام کرده‌است.

امکان برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، در صورت موافقت «یک‌سوم از چهل و هفت عضو» کنونی این شورا محقق خواهد شد.

این در حالی است که هیات دیپلماتیک آلمان در ژنو، از همراهی «چهل و چهار» کشور عضو سازمان ملل، از درخواست برگزاری چنین نشستی خبر داده‌ است.

به گفته دیپلمات‌ها ایران در جلسات خصوصی با تشکیل این نشست مخالفت کرده است.

هیات دیپلماتیک ایران در ژنو، به ایمیلی که برای اظهارنظر درباره مناظره برنامه‌ریزی شده در روز جمعه، ارسال شده‌ بود، پاسخی نداده‌ است.

شورای حقوق بشر، به‌ طور مستقل اختیار قانونی ندارد، اما مباحث آن باعث افزایش دقت در مورد سواستفاده‌های ادعا‌شده خواهد بود.

در برخی از موارد، شواهد به‌دست‌آمده از تحقیقات این شورا، در پرونده‌های دادگاه‌های بین‌المللی بعدی استفاده می‌شود.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا