آذربایجان

علی‌اف: فرانسه مسئولیت گذشته استعماری خود را بپذیرد

رئیس جمهور آذربایجان ضمن اشاره به افزایش گرایش به استعمار نو در جهان امروز، اعلام کرد فرانسه مسئولیت گذشته استعماری خود را بپذیرد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با محوریت مبارزه با شیوع ویروس کووید-19، با بیان اینکه روند استعمار نو در جهان رو به افزایش است، اظهار داشت: سرزمین‌هایی که فرانسه خارج از اروپا کنترل می‌کند، بقایای مخوف امپراتوری استعماری است.

وی در ادامه افزود: جنبش عدم تعهد که در نتیجه روند تاریخی استعمار زدایی به وجود آمد، باید تلاش‌های خود را برای ریشه‌کنی کامل این صفحه بدنام بشریت متحد کند.

علی‌اف با تاکید بر اینکه جنبش غیرمتعهدها همواره از حاکمیت بلامنازع کومور بر جزیره مایوت که تحت حاکمیت استعماری فرانسه بود، حمایت کرده است، تصریح کرد: ما از دولت فرانسه می‌خواهیم که به حقوق مردم کالدونیای جدید و سایر مردم در جوامع و قلمروهای فرادریایی فرانسه احترام بگذارد.

رئیس جمهور آذربایجان خاطرنشان کرد: از فرانسه می‌خواهیم که عذرخواهی کرده و مسئولیت گذشته استعماری، جنایات خونین استعماری و اقدامات نسل کشی علیه کشورهای جنبش غیرمتعهدها در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و نقاط دیگر را بپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی و مداخله در امور داخلی کشورها افزایش یافته است، تصریح کرد: تصمیمات سازمان‌های بین‌المللی یا اجرا نمی‌شود یا با استانداردهای دوگانه اجرا می‌شود.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا