آذربایجانایران

۱۷ فروردین سال ۱۳۷۰ سالروز ورود آوارگان کرد عراقی به غرب آزربایجان است

از این تاریخ به بعد صدها هزار کرد عراقی به غرب آزربایجان سرازیر شدند و شمار زیادی از آنان هرگز به عراق بازنگشتند و توسط حکومت ایران در شهرهای مختلف آزربایجان اسکان داده شدند

بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده در جراید سال ۱۳۷۰ می توان روز ۱۷ فروردین را به عنوان روز ورود آوارگان کرد عراقی به خاک آزربایجان دانست.

در تاریخ معاصر شاهد چندین موج مهاجرت کردهای عراق به آزربایجان جنوبی هستیم. بنا به گواه آمار و تاریخ بزرگترین این مهاجرت ها مربوط به سال ۱۳۷۰ است.

همکاری احزاب کردی با رژیم ایران علیه صدام حسین سبب خشم دولت وی از آنان شده بود. از این رو هر بار که روابط بین دولت عراق با رژیم تهران (پهلوی یا جمهوری اسلامی) بهبود می یافت صدام به تلافی جویی از احزاب کرد می پرداخت.

اگرچه نمی توان تاریخ دقیق ورود اولین دسته آوارگان را مشخص کرد، اما می توان با استناد به مصاحبه مقامات جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۰ روز ۱۷ فروردین را به عنوان روز «ورود آوارگان کرد عراق به خاک آزربایجان» تعیین کرد.

بنا به گزارش چاپ شده در روزنامه اطلاعات در ۱۶ فروردین ۱۳۷۰ فرماندار پیرانشهر خبر از ورود ۷۰ هزار نفر به این شهر خبر می دهد. وی در مصاحبه خود از سیل عظیم جمعیتی که خود را به مرز آزربایجان جنوبی رسانده اند خبر می دهد.

در شب منتهی به ۱۷ فروردین تقریبا مرزها باز شده و سیل انبوه آوارگان خود را به شهرها مختلف استان آزربایجان غربی می رسانند.

با استناد به این اطلاعات می توان روز ۱۷ فروردین هر سال را بعنوان سالروز «ورود آوارگان کرد عراقی به آزربایجان» تعیین کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا