ایرانخاورمیانه

سنتکام: حوثی‌ها شامگاه سه‌شنبه به سمت چند کشتی تجاری موشک‌پرانی کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام اعلام کرد حوثی‌های مورد حمایت ایران، حدود ساعت ۹:۳۰ شامگاه سه‌شنبه به وقت صنعا دو موشک بالستیک ضد کشتی را به سمت چند شناور تجاری در دریای سرخ پرتاب کردند اما این موشکها با آبهای اطراف برخورد کردند.

به گزارش سنتکام، اگرچه این موشک‌پرانی هم هیچ خسارتی در‌پی نداشت، اما این اقدامات غیرقانونی جان دهها دریانورد بی‌گناه را به خطر انداخته و همچنان جریان آزاد تجارت بین‌المللی را مختل می‌کند.

براساس اعلام ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این بیست و چهارمین حمله حوثی‌های یمنی مورد حمایت ایران، علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از ۱۹ نوامبر بوده است.

پیش از این شرکت امنیتی دریایی بریتانیایی امبری روز سه‌شنبه گزارش داده بود که یک کشتی کانتینری با پرچم مالت، سه انفجار در سمت چپ خود، در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی موکاء در یمن، مشاهده کرده است.

این شرکت افزود که کاپیتان کشتی از طریق ارتباطات رادیویی در حال تماس با یک کشتی جنگی ائتلاف بوده است.

امبری اعلام کرده بود که به نظر می‌رسد سه موشک از استان تعز یمن شلیک شده باشد.

این شرکت همچنین گفت که یک کشتی دیگر در همان حوالی، پس از حادثه، قایق کوچکی به طول حدود ۵۰ متر و با دو چراغ را در فاصله ۱/۶ کیلومتری محل حادثه مشاهده کرده است.

امبری گفت: «ارزیابی شده که این کشتی خاص ارتباطی با اسرائیل نداشته است، اما سایر کشتی‌های ناوگان این شرکت‌کننده به‌طور منظم به اسرائیل تردد داشته‌اند و همین ارتباط ممکن است برای هدف قرار گرفتن این کشتی کافی بوده باشد

حوثی‌ها تهدید کرده‌اند تا زمانی که اسرائیل درگیری در غزه را متوقف نکند، به حملات خود ادامه خواهند داد و هشدار داده‌اند که در صورت هدف قرار‌گرفتن خود، به کشتی‌های جنگی آمریکا حمله خواهد کرد.

ساعاتی پیش، نیکلاس دی‌ریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد، اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه برای بررسی حملات حوثی‌های یمن به کشتیرانی دریای سرخ تشکیل جلسه می‌دهد.

دی‌ریویر در یک کنفرانس خبری گفت که وضعیت دریای سرخ «بد» است و «تخلفات و اقدامات نظامی» در این منطقه تکرار شده است. حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در حال عبور از دریای سرخ، تجارت جهانی را مختل کرده است.

کاخ سفید می‌گوید که حکومت ایران در برنامه‌ریزی برای حملات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ مشارکت گسترده‌ای دارد و اطلاعاتی که ارائه می‌دهد برای هدف قرار دادن کشتی‌ها توسط حوثی‌های یمن حیاتی است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز پیش‌تر در یک کنفرانس خبری گفته بود که واشنگتن بر اساس شواهد و دلایل باور دارد که این حملات، در حالی که توسط حوثی‌های یمن صورت می‌گیرد، اما به طور کامل با حمایت ایران امکان‌پذیر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا