اقتصادخاورمیانهسیاست

رابطه بشار اسد با پسر‌دایی‌اش رامی مخلوف الیگارش سوریه پرتنش شد

رامی محلوف، ثروتمندترین تاجر سوریه، با مالیات‌های درخواست شده از وی مخالفت کرد و ملتمسانه از بشار اسد خواستار مداخله شد.

رامی مخلوف، بزرگترین الیگارش سوریه، با انتشار ویدیویی در صفحه فیسبوک خود نسبت به مالیات های درخواست شده از طرف دولت سوریه واکنش نشان داد.

فشارها بر مخلوف، که سال‌ها به عنوان  مهمترین تاجر دولت سوریه شناخته می‌شد، در حال افزایش است.

مخلوف در این ویدیو با انتقاد از فشارهای نهادهای امنیتی دولت سوریه اظهار داشت که کنترل های مالی علیه دو شرکت «سیریا تل» و «ام‌تی‌ان» در سوریه ناعادلانه است.

آقای مخلوف در این ویدیو همچنین گفت: « آیا کسی گمان می‌کرد دستگاه‌های امنیتی به سراغ شرکت‌های رامی مخلوف بیایند که خود یکی از بزرگترین حامیان این دستگاه‌ها بود؟ بزرگترین خدمتگذار آن‌ها بود؟ بزرگترین حامی مالی آن‌ها بود؟متاسفم!»

مخلوف، پسر دایی بشار اسد رهبر سوریه، گفت بار مالیاتی در حال افزایش و بی پایانی که به شرکت‌هایش می‌بندند قابل تحمل نیست.

رامی مخلوف در این ویدیو خبر داد که دستگیری کارکنان شرکت‌های متعلق به او شروع شده و از خود او هم خواسته‌اند که از ریاست و مدیریت شرکت‌ها کناره‌گیری کند. او در این باره گفت: «خواسته‌هایشان را نمی‌توانم عملی کنم. امروز از من خواسته شد از شرکت‌ها کناره‌گیری کنم و اوامرشان را بدون اعتراض اجرا کنم».»

او با چهره و لحن صدایی که نشان از بی‌چاره‌گی و درمانده‌گی داشت گفت: «امروز فشارها به شکلی غیرقابل قبول آغاز شد و نیروهای امنیتی به شیوه‌ای غیرانسانی در حال دستگیری کارکنان او هستند.»

مخلوف، تاجر تاریک دولت سوریه، ادعا کرد که درمورد مالیاتهای خواسته شده از وی به اسد اطلاعات نادرست داده شده است.

رامی خطاب به اسد گفت: «آقای رئیس جمهور، نیروهای امنیتی تجاوز به آزادی مردم را شروع کرده‌اند. اینها پشتیبانان وفاردار شما هستند.»

رامی مخلوف که یکی از بزرگترین حامیان داخلی دولت سوریه بود در واکنش به این فشارها گفت: «قدرت برای این نیست که با استفاده از آن بر مردم فشار آورد، قدرت داده نشده تا از آن به سود خود بهره برده شود، داده شده تا به مردم خدمت شود، نه این‌که آن‌ها به ما خدمت کنند»

گفته می‌شود که این دومین ویدیویی است که رامی مخلوف در اعتراض به فشارهای نهادهای دولتی سوریه منتشر کرده است.

رامی مخلوف کیست؟

رامی مخلوف با امتیازاتی که از سوی حافظ اسد در دهه ۱۹۹۰ فراهم شد، تقویت شد و با تبدیل شدن به ثروتمندترین تاجر در دهه ۲۰۰۰، بیش از نیمی از اقتصاد کشور را به کنترل خود در آورد.

محلوف که به عنوان سمبل فساد، بی عدالتی اقتصادی و ثروتمند شدن از راه های غیرقانونی شناخته می شود، هدف معترضین در جنبش های مردمی سوریه بود که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و خواستار اصلاح دولت بود.

رامی مخلوف سال‌ها به عنوان یکی از سه راس مثلث قدرت در سوریه شناخته می‌شد. گفته می‌شود بشار، برادرش ماهر و رامی به ترتیب قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی سوریه را بعد از حافظ اسد، به دست گرفتند.

با توجه به وخیم‌تر شدن اقتصاد سوریه در جنگ داخلی و کاهش درآمد دولت، درخواست دولت برای پرداخت مالیات و عوارض از بازرگانان به ویژه مخلوف افزایش یافته است.

هنگامی که دولت نتوانست انتظارات خود را از تاجران برآورده کند، تحقیقاتی با ادعای پولشویی و تأمین مالی تروریسم علیه ۲۹ نفر از ثروتمندترین بازرگانان این کشور در آگوست ۲۰۱۹ آغاز کرد.

طی این روند، اموال مخلوف و برخی دیگر از الیگارش‌ها تا حدی توقیف شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا  فوریه ۲۰۰۸ رامی مخلوف را به اتهام «فساد» و «استفاده از زور برای حذف رقبای تجاری خود در جهت به دست آوردن امتیازهای بیشتر» در لیست تحریمهای خود قرار داد.

رامی مخلوف همچنین در لیست تحریم‌های كميسيون اروپا قرار دارد و او  از ورود به خاک کشورهای اتحادیه اروپا منع شده است.

دادگاه عالی سوئیس نیز در سال ۲۰۱۸ اموال مخلوف در این کشور را توقیف کرده بود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا