خاورمیانه

شورای همکاری خلیج از آغاز تبادل اسرا در یمن با میانجی‌گری سعودی و عمان استقبال کرد

بر اساس این توافق، حوثی‌ها 181 اسیر جنگی را در ازای 706 نفر از عوامل زندانی خود نزد نیروهای دولتی یمن، آزاد می‌کنند

شورای همکاری خلیج، جمعه 25 فروردین از آغاز روند تبادل اسرای جنگی میان دولت یمن و حوثی‌ها که با میانجی‌گری پادشاهی عربی سعودی و سلطنت عمان صورت می‌گیرد، استقبال کرد.

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج، در این رابطه اظهار داشت که این توافق، بارقه امید جدیدی در پیشبرد تلاش‌ها به هدف قراردادن بحران یمن در مسیر راه حل و گامی دلگرم‌کننده برای حمایت از صلح در این کشور و مردم برادر آن محسوب می‌شود.

او افزود که حمایت از صلح، از طریق برقراری آتش‌بس دائمی و راه حل سیاسی برای ترسیم ثبات در یمن و منطقه، مبتنی بر ابتکار خلیجی و سازوکار اجرایی آن، مصوبات کنگره ملی یمن و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه‌های 2216 و 2624 امکان‌پذیر است.

تقدیر از تلاش‌های سعودی و عمان

البدیوی همچنین از تلاش‌های هیئت سعودی و عمانی در صنعا برای میانجیگری بین دولت قانونی یمن و حوثی‌ها تحسین کرد.

او همچنین این تلاش‌های هیئت سعودی و عمانی در سفر به صنعا و گفت‌وگوهای آنها با حوثی‌ها را بیانگر موضع ثابت همه کشورهای شورای همکاری خلیج برای پایان‌دادن به بحران یمن از طریق راه حل سیاسی جامع دانست که با تقویت روند صلح، راه را برای آشتی و پایان‌دادن به جنگ در این کشور، هموار می‌سازد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج با تحسین این توافق که دومین تبادل بزرگ زندانیان در یمن و ابتکار عمل مهم بشردوستانه در ماه رمضان برای بازگشت صدها اسیر جنگی و زندانی به آغوش خانواده‌ها و بستگانشان است، نقش هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن و همچنین کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در حمایت از روند تبادل اسرای جنگی را ارزشمند توصیف کرد.

این اقدام در پی مذاکرات ماه مارس گذشته میان حوثی‌ها و دولت یمن در «برن» سوئیس صورت گرفت که طرفین به توافق برای تبادل بیش از 880 اسیر جنگی، همزمان با شتاب‌گیری تلاش‌های جاری برای پایان دادن به جنگ در این کشور دست یافتند.

بر اساس این توافق، حوثی‌ها 181 اسیر جنگی را در ازای 706 نفر از عوامل زندانی خود نزد نیروهای دولتی، آزاد خواهند کرد.

به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در آخرین تبادل بزرگ که در اکتبر 2020 انجام شد، «بیش از 1050 اسیر جنگی آزاد شدند و به مناطق یا کشورهای خود بازگشتند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا