جهان

اوکراین: حمله هوایی به تئاتر ماریوپل ۳۰۰ کشته بر جای گذاشته است

مقامات اوکراین روز جمعه اعلام کردند که در حمله هوایی هفته گذشته نیروهای روسیه به سالن تئاتری در ماریوپل که ساکنان شهر در آنجا پناه گرفته بودند، حدود ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.

این رخداد مرگبارترین حمله به شهروندان غیرنظامی از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین محسوب می‌شود و مسکو را در معرض اتهام جنایت جنگی قرار داده است.

مقامات ماریوپل به دلیل ادامه حملات روس‌ها تا چندین روز امکان کشف شمار قربانیان بمباران سالن تئاتر این شهر را که در آن صدها نفر پناه گرفته بودند، نداشتند. دولت این شهر در نهایت روز جمعه در کانال تلگرام خود به نقل از شاهدان آمار را اعلام کرد.

اما هنوز برای رسانه‌ها معلوم نیست که شاهدان چگونه به این آمار رسیده‌اند و آیا نیروهای امدادی کار حفاری ویرانه‌های ساختمان را به پایان رسانده‌اند یا نه.

کمیسر حقوق بشر پارلمان اوکراین بلافاصله پس از حمله اعلام کرده بود که بیش از هزار و ۳۰۰ نفر در این سالن تئاتر پناه گرفته بودند و اغلب آنها کسانی هستند که خانه‌های خود را بر اثر بمباران از دست داده‌اند.

میرچا جوآنا، معاون دبیرکل ناتو، گفت: «این یک جنگ وحشیانه است، و طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی، حملات عمدی به شهروندان غیرنظامی جنایت جنگی محسوب می‌شود.»

او سپس تاکید کرد که تلاش‌های پوتین برای درهم شکستن مقاومت اوکراینی‌ها نتیجه معکوس داده و در عمل باعث شده که ارتش اوکراین مصمم‌تر و غرب نیز در حمایت از اوکراین یکپارچه‌تر شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز بمباران سالن تئاتر ماریوپل را «کاملا شوکه‌کننده» توصیف کرد و گفت که «آنجا به وضوح یک هدف غیرنظامی بود.»

آقای سالیوان تاکید کرد که این اقدام «بی‌اعتنایی شرم‌آور» نیروهای روسیه به جان مردم بی‌گناه را نشان می‌دهد.

پیش از بمباران پارچه سفید بزرگی در اطراف سالن تئاتر ماریوپل نصب شده بود که روی آن به زبان روسی نوشته بودند کودکان در این مکان حضور دارند.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا