آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

احضار و بازجویی چند ساعتی عیسی یگانه در سولدوز (نقده)

عیسی یگانه، نویسنده و فعال مدنی آذربایجانی ساکن سولدوز (نقده)، امروز پنجشنبه ۱۸ شهریور، به پلیس امنیت و اطلاعات شهر احضار و بازداشت شد.

عیسی یگانه، نویسنده و فعال مدنی آذربایجانی ساکن سولدوز (نقده)، امروز پنجشنبه ۱۸ شهریور، به پلیس امنیت و اطلاعات شهر احضار و بازداشت شد.

بنا به اطلاع نزدیکان آقای یگانه، این نویسنده آذربایجانی پس از چند ساعت بازجویی آزاد شده است.

بر اساس این گزارش، طی بازجویی، آقای یگانه در رابطه با اطلاع رسانی در خصوص حوادث روستای ساخسی تپه سولدوز تهدید شده است.

آقای یگانه مدیر مسئول نشریه توقیف شده «پیام سولدوز»، نویسنده کتابهای «نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایل قاراپاپاق»، «جنگ نقده»،  «راهنمای سیاحتی شهرستان نقده» و «روزهای مه آلود (وقایع تاریخی سولدوز در جنگ جهانی اول)»  و مترجم کتاب «تاریخ مختصر آذبایجان» بوده و بارها به علت فعالیت های مدنی خود، احضار و بازداشت شده است.

گفتنی است فرهاد روزبان فعال رسانه ای و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی «سولدوز خبر» و حجت عصمت زاده فعال مدنی آذربایجانی در روز های گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی آزاد شدند.

شامگاه ۱۲ شهریور بعد از درگیری دو کشاورز اهل روستای ساخسی‌تپه در شهرستان سولدوز (نقده) که منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن چهار نفر دیگر شد، عده ای از کُردهای ساکن روستا با دستمایه قرار دادن این موضوع وارد خانه یکی از تورک‌های درگیر ساکن روستا شده و علاوه بر هتک حرمت، زنان، کودکان و سالمندان منزل را به طرز شدیدی کتک زده اند.

در تصاویر ویدیویی که به بخش خبری ای‌ان‌تی رسیده بود، زنان، کودکان و سالمندان روستای ساخسی‌تپه سولدوز از مورد تعرض و ضرب و شتم قرار گرفتنشان توسط کردهای مهاجم خبر می‌دادند.

یک کودک ۷-۸ ساله نیز در حالی که چشمش کبود شده و از ترس گریه می‌کرد، می‌گفت، اکراد مهاجم با مشت به چشم او زده و مادرش را بر روی زمین می‌کشانده اند.

همچنین، بر اساس اعلام منابع محلی، منزل خانواده تورک در ساخسی تپه که چند روز پیش مورد تعرض عده‌ای افراطی از اهالی کُرد این روستا قرار گرفته بود، شامگاه امروز چهارشنبه ۱۷ شهریور دچار حریق شده است.

بنا به اعلام شاهدان عینی این آتش‌سوزی پس از شنیدن شدن صدای انفجار در حیاط این خانه رخ داده است.

این حادثه تلفات جانی نداشته و با حضور  ماشین آتش نشانی حریق اتفاء شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا