جهانسیاست

امانوئل مکرون: فرانسه هیچ عذرخواهی در باره استعمار الجزایر نخواهد کرد

کشور الجزایر از فرانسه خواسته است تا از اقدامات خود در طول بیش از ۱۰۰ سال اشغال و استعمار در این کشور  عذرخواهی کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه هفته گذشته گفت که از استعمار فرانسه در الجزایر عذرخواهی نمی کند. این اولین بار نیست که مکرون، که به شدت در صحنه جهانی فعال است، اظهار نظرهای جنجالی در مورد آفریقای شمالی می کند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد که مکرون گفت “هیچ اظهار پشیمانی و عذرخواهی نخواهد شد”.

این اظهارات مربوط به اشغال الجزایر توسط فرانسه از ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ و همچنین جنگ استقلال هشت ساله الجزایر در آن دوره است.

فرانسه در آن زمان دارای یک امپراتوری عظیم استعماری بود که شامل تونس، لبنان و سوریه در قرن بیستم بود. الجزایر یک مورد منحصر به فرد بود زیرا پاریس بر این کشور آفریقای شمالی به عنوان بخشی از فرانسه حکومت می کرد. صدها هزار مهاجر اروپایی معروف به «پییِه نووا(غ)/پا سیاه‌ها» به ​​آنجا نقل مکان کردند. اکثريت مسلمانان عرب و بربر از حقوق مشابه تازه واردان برخوردار نبودند.

(«پییِه نووا(غ)/پا سیاه‌ها» لقبی است که به یک فرانسوی دورگه یا نژاد اصیل که در الجزایر متولد می‌شده، داده می شد. معنای تحقیرآمیزی دارد. این گروهی است که شامل بسیاری از هنرمندان و مربیان است. بیشتر افراد این گروه به آن افتخار می کنند. ویراستار ای‌ان‌تی)

پس از استقلال الجزایر، هجوم عظیمی از جوانان و همچنین یهودیان و مسلمانان الجزایری که تابعیت فرانسه را گرفته بودند، بوجود آمد.

اظهار نظر مکرون همزمان با انتشار گزارشی بود که وی در زمینه بهبود روابط بین فرانسه و الجزایر پیشنهاد می‌کرد. به گزارش نیویورک تایمز، این گزارش یک کمیسیون “خاطرات و حقیقت” را برای بررسی اقدامات فرانسه در الجزایر توصیه می‌کرد و مکرون با ایجاد آن موافقت کرد.

روابط الجزایر و فرانسه با تاریخ استعمار آنها گره خورده است. در ماه ژوئیه، همزمان با اعتراضات سیاه پوستان در سطح بین الملل، عبدالمجید تب بون، رئیس جمهور الجزایر از فرانسه خواست تا به دلیل برخورد نژادپرستانه با الجزایری ها در دوران اشغال عذرخواهی کند.

اظهارات بحث برانگیز دیگر مکرون در مورد آفریقا شامل بیانیه سال ۲۰۱۷ وی مبنی بر اینکه “مشکلات آفریقا” بدلیل فرهنگی است که در آن گفته بود خانواده های آفریقایی” هفت یا هشت فرزند” به دنیا می آورند.

مکرون، که در سال ۲۰۱۷ روی کار آمد، پس از انفجار بیروت در ماه اوت گذشته، تلاش های زیادی در سطح بین المللی برای کمک به لبنان انجام داد. فرانسه همچنین عملیات نظامی در منطقه ساحل در شمال آفریقا علیه نیروهای اسلام گرا انجام می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا