ایرانسیاست

تشکیل پرونده برای پنج نفر از مدیران و خبرنگاران خبرگزاری ایرنا به خاطر مصاحبه با معاون ارتش

با شکایت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات برای پنج نفر از مدیران و خبرنگاران خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی به خاطر مصاحبه با معاون ارتش تشکیل پرونده شد.

مهدی محمودیان، فعال حقوق‌بشری در ایران، امروز شنبه ۲۱ تیرماه با انتشار پستی در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که «با شکایت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات برای پنج نفر از مدیران و خبرنگاران خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی بخاطر انتشار یک مصاحبه با نفر دوم ارتش جمهوری اسلامی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری تشکیل [پرونده] شده» است.

آقای محمودیان دز ادامه توییت خود گفت که «وسایل ارتباطی برخی از آنها توقیف شده است.»

گفتنی است که یک هفته پس از انتشار و حذف مصاحبه‌ای که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، (ایرنا) با معاون ارتش انجام داده بود و در آن سپاه مورد انتقاد قرار گرفته بود، مدیرعامل این خبرگزاری برکنار شد.

حبیب‌الله سیاری در این مصاحبه که با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری» روز یکشنبه ۱۱ خرداد منتشر و سپس حذف شد به مواردی از نادیده گرفته شدن و بی‌اهمیت نشان داده شدن ارتش از سوی دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی اشاره کرده و به‌طور تلویحی از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی سپاه پاسداران انتقاد کرده بود.

معاون هماهنگ کننده ارتش ایران در بخشی از این گفت‌وگو، گفته بود «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد فعالیت اقتصادی شوند و ارتش تلاش کرده مطابق سیاست‌های ابلاغی وارد فعالین اقتصادی نشود همان طور که ما در سیاست هم دخالت نمی‌کنیم.»

وی سپس گفته بود «آیا این معنی‌اش این است که سیاست نمی‌فهمیم؟ این نیست. ما سیاست را خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه هستیم، اما وارد سیاست نمی‌شویم. چون سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است.»

او درباره فعالیت های اقتصادی نظامیان همچنین اظهار داشته بود‌ «به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی شوند چون از اصل قضیه خود دور می شوند.»

دو هفته پس از آن دریادار عیسی حسینی‌بای، روز شنبه ۲۴ خرداد در گفتگو با انصاف‌نیوز در باره حذف سخنان دریادار حبیب‌الله سیاری از خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا گفت که «حذف گفته‌های جناب سیاری حذف واقعیت‌هاست.»

آقای حسینی‌بای تاکید کرده بود که «حذف این صحبت‌ها تبعات بسیار منفی داشته، بسیاری از بچه‌ها می‌پرسند که چرا حذف شد؟! این مسئله پنهان کردن چیزی است که برای خیلی‌ها عیان است. دلیلی ندارد جز اینکه برخی منافعی داشته باشند که این مسائل عیان نشود.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا