ایرانجهان

مدیر اندیشکده آب سازمان ملل: ورشکستگی آبی و برقی ایران با تعطیل کردن حل نمی‌شود

در ادامه موج بی‌سابقه گرما در بسیاری از مناطق جهان و متعاقب آن تعطیل کردن ایران در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۱ و ۱۲ مرداد، مدیر اندیشکده آب سازمان ملل وضعیت ایران را «ورشکستگی آبی و برقی و گازی» توصیف کرد و گفت که این مشکل «با تعطیل کردن درست نمی‌شود، همان‌ طور که مشکل گرد و غبار و آلودگی هوا با تعطیلی حل نشد.»

در ادامه موج بی‌سابقه گرما در بسیاری از مناطق جهان و متعاقب آن تعطیل کردن ایران در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۱ و ۱۲ مرداد، مدیر اندیشکده آب سازمان ملل وضعیت ایران را «ورشکستگی آبی و برقی و گازی» توصیف کرد و گفت که این مشکل «با تعطیل کردن درست نمی‌شود، همان‌ طور که مشکل گرد و غبار و آلودگی هوا با تعطیلی حل نشد.»

کاوه مدنی، مدیر اندیشکده آب سازمان ملل که پیش از این معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت دوم حسن روحانی بود و با فشار نهادهای امنیتی مجبور به استعفا و خروج از ایران شد، در پیام تازه خود در روز چهارشنبه افزود که مدیران جمهوری اسلامی با سدسازی غلط و مدیریت نادرست باعث وضعیت کنونی شده‌اند.

این کارشناس توضیح داد: «ریشه‌های ورشکستگی گازی ایران شباهت زیادی به ریشه‌های ورشکستگی آبی آن دارند اما یک تفاوت بسیار مهم در بخش‌های آب و انرژی وجود دارد. بضاعت آبی ایران به‌طور طبیعی کم است ولی ایران یکی ار بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گازی در جهان است. این تفاوت مهم بار دیگر به ما ثابت می‌کند که فارغ از میزان سرمایه اولیه، اگر تاجر اکابر تجارت را نداند، همه سرمایه را دیر یا زود به باد می‌دهد و ورشکسته می‌شود.»

حکومت ایران طی سال‌های گذشته نتوانسته است پروژه‌های خود برای رشد تولید برق را محقق کند و آمارهای سه‌ماهه نخست سال جاری وزارت نیرو نیز نشان می‌دهد در بهار امسال تنها پنج درصد از برنامه رشد تولید برق برای سال ۱۴۰۲ محقق شده و این روند اکنون باعث کمبود برق، به‌ویژه در تابستان شده است.

در حالی که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد علت تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه را «حفظ سلامت شهروندان» در پی «گرمای بی‌سابقه هوا» عنوان کرد، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ساکن ایران، این دلیل را قابل باور ندانسته و دلیل اصلی تعطیلی‌های سراسری را کمبود برق دانسته‌اند.

از جمله مرضیه محمودی، سردبیر تجارت‌نیوز، با بیان این که «علت تعطیلی فردا و پس‌فردا گرمای هوا نیست»، در پیامی با کنایه به جمهوری اسلامی نوشت: «ابرقدرت منطقه برق ندارد.»

در همین روز، هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با «شبکه افق» صداوسیما با بیان این که مصرف برق در سال‌های گذشته با تغییر سبک زندگی مردم افزایش یافته، اذعان کرد که «تولید برق پول نیاز دارد» و «ما آن قدری پول نداریم که بتوانیم برق تولید کنیم.»

با وجود این اظهارات، همزمان و در همان روز، وزیر نیروی ایران از بازسازی پنج هزار مگاوات نیروگاه در کشور سوریه توسط جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی‌اکبر محرابیان افزود که ایران همچنین «نیروگاه بسیار خوبی را در منطقه لاذقیه احداث کرده است که به زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.»

افزایش گرمازدگی و بیماری‌های قلبی

با تشدید موج گرما در ایران در روزهای اخیر، خبرگزاری فارس امروز چهارشنبه خبر داد که بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بیشینه دمای هوا در شمال استان اردبیل تا روز پنج‌شنبه به ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

این موج گرما گریبانگیر بیشتر نقاط ایران شده و باعث شده است که مراجعه مردم به مراکز درمانی «افزایشی سه برابری» داشته باشد.

در همین ارتباط، رسانه‌های داخلی ایران از روانه شدن ۵۰ نفر به بیمارستان در دهلران به دلیل گرمازدگی و آماده‌باش مراکز درمانی اصفهان به دلیل گرمای هوا خبر می‌دهند.

روز چهارشنبه، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، از افزایش ده درصدی بیماران قلبی عروقی و فشار خون در مأموریت‌های اورژانس خبر داد و در مورد گرمازدگی بیشتر شهروندان در روزهای «اربعین» نیز هشدار داد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، در مورد ادامه موج گرما روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد توضیح داد که «تا روز پنج‌شنبه شاهد روند افزایش دما در اغلب مناطق کشور خواهیم بود و انتظار داریم که دمای هوا در تهران تا روز پنج‌شنبه به ۳۹ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد و البته دمای هوای اهواز نیز به ۵۰ تا ۵۱ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید».

او افزود: «افزایش دمای هوا در نقاط ذکرشده و سایر نقاط کشور تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت و ۱۲ مردادماه، اوج افزایش دما خواهد بود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا