ایرانخاورمیانه

جلسه مقام‌های ایرانی و گروه‌های نیابتی عراق به منظور آمادگی برای جنگ احتمالی با اسرائیل

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۸ مهر در یک سخنرانی برای نیروهای مسلح دست داشتن حکومت خود در حمله گسترده روز ۱۵ مهر حماس به اسرائیل را رد کرد. مقام‌‌های آمریکایی نیز می‌گویند که هنوز شواهدی از دخالت مستقیم ایران در حمله حماس به اسرائیل به دست نیامده است.

اما خبرها حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی در پی آن است در صورت به درازا کشیدن جنگ اسرائیل و حماس، که می‌تواند به گسترده‌تر شدن تنش‌ها بینجامد، نیروهای نیابتی را درگیر کند.

این گزارش در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، شامگاه ۲۰ مهر هنگام ورود به بیروت گفت که «در صورت تداوم حملات اسرائیل علیه غزه، احتمال باز شدن جبهه جدیدی در این جنگ وجود دارد

جلسه در بغداد

دو منبع آگاه نزدیک به گروه‌های عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی به رادیوفردا گفته‌اند که روز ۱۶ مهر و یک روز پس از حمله گسترده حماس به اسرائیل، جلسه‌ای در بغداد با حضور مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و سران برخی گروه‌های عراقی تحت حمایت تهران برگزار شد.

به گفته این دو منبع، محمد کاظم آل‌صادق سفیر ایران در عراق، محمدرضا فلاح‌زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و همچنین وابسته نظامی ایران در عراق، حضور داشته‌اند. از طرف عراقی هم نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق، و فرماندهان تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران از جمله گروه کتائب حزب‌الله، حاضران در جلسه بودند.

بنا بر اطلاعات رسیده، در این جلسه مسئولان ایرانی خواستار آن شدند که در درجه اول تبلیغات رسانه‌ای در عراق علیه اسرائیل و در حمایت از حماس تشدید شود؛ همچنین در مرحله دوم مراکزی برای ثبت‌نام داوطلبان جنگ علیه اسرائیل ایجاد شود.

مقام‌های ایرانی در این جلسه خواستار آماده‌باش گروه‌های مسلح عراقی شده‌اند، اما تأکید کرده‌اند که مراقب باشند «تا زمان صدور فرمان» اقدامی صورت نگیرد.

همچنین از مسئولان گروه‌های شبه‌نظامی عراقی خواسته شده است تا موشک‌های میان‌برد انبارشده در شماری از شهرها را به حال آماده‌باش قرار دهند، و همچنین به صورت محرمانه جاده منتهی به مرز سوریه از استان الانبار را برای هرگونه تحرک احتمالی آماده کنند.

منابع رادیوفردا در حالی از این رایزنی‌های خبر دادند که مشخص نیست که میزان تبعیت این گروه‌ها از تهران تا چه حد خواهد بود.

تهدید کتائب حزب‌الله و حزب‌الله لبنان

حسین الحمیداوی، دبیرکل کتائب حزب‌الله عراق، روز ۱۸ مهر ایالات متحده را تهدید کرد که در صورت دخالت در جنگ غزه، پایگاه‌هایش را در عراق هدف قرار خواهد داد.

الحمیداوی در بیانیه خود حمله گسترده حماس به اسرائیل را تبریک گفته بود؛ حمله‌‌ای غافلگیرکننده که طی آن بیش از ۱۳۰۰ اسرائیلی کشته و ده‌ها تن به گروگان گرفته شدند.

حزب‌الله لبنان، دیگر گروه تحت حمایت ایران، نیز تهدید کرده که در صورت مداخله مستقیم آمریکا در جنگ اسرائیل و حماس، این گروه به مواضع ایالات متحده در خاورمیانه حمله خواهد کرد.

این تهدید پس از آن صورت گرفت که آمریکا از اعزام ناو هواپیمابر یو‌ اس‌ اس جرالد فورد با پنج هزار نیرو و عرشه هواپیماهای جنگی خود، همراه با رزمناوها و ناوشکن‌ها، برای پاسخگویی به هرگونه تهدیدی، از جمله جلوگیری از رسیدن سلاح‌های اضافی به حماس، خبر داد.

از سویی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز ۲۰ مهر در نشستی با رهبران یهودیان در واشینگتن گفت که استقرار کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی آمریکا در نزدیکی اسرائیل باید به عنوان پیامی برای ایران تلقی شود که «مراقب باشد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا