ایرانسیاست

کیش مجلس به شورای نگهبان؛ مصوبه عزل حقوقدانان شورای نگهبان از سوی مجلس

مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن حق برکناری شش عضو حقوقدان شورای نگهبان به مجلس داده خواهد شد.

نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی امروز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت به پیشنهاد محمدجواد فتحی رای دادند که براساس آن حقوقدانان شورای نگهبان مشمول ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس و تبصره‌های آن می‌شوند.

بر این اساس اعتراض نمایندگان به عملکرد اعضای حقوقدان شورای نگهبان با تقاضای کتبی ۲۵ نفر یا به درخواست کمیسیون آیین نامه داخلی صورت می گیرد.

پس از تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراض از سوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی موضوع رسیدگی می شود و در صورتی که اکثریت اعضای هیئت رای بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی تعلیق خواهد شد.

در مرحله آخر، گزارش در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد و در صورت رای مجلس به رد صلاحیت فرد، وی مستعفی شناخته خواهد شد.

در جریان بررسی این پیشنهاد برخی نمایندگان عنوان کردند که در حال حاضر مجلس امکان نظارت بر عملکرد اعضای حقوقدان شورای نگهبان و امکان عزل آنها را ندارد که با تصویب این پیشنهاد این امکان فراهم خواهد شد.

این مصوبه برای اجرایی شدن مستلزم تایید از سوی شورای نگهبان است.

شش «فقیه» شورای نگهبان توسط رهبر جمهوری اسلامی و شش حقوقدان آن با معرفی قوه قضائیه و با رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

در روزهای اخیر درگیری بین مجلس و شورای نگهبان پس از مصوبه اصلاح قانون انتخابات افزایش یافته است.

شورای نگهبان مصوبه ارایه شده مجلس برای اصلاح قانون انتخابات را رد کرده و آن را دارای «ایرادات و ابهامات متعدد» خوانده است.

پیش از آن احمد جنتی دبیر شورای نگهبان این مصوبه را «بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان» عنوان کرده بود.

در پاسخ، علی مطهری، نماینده تهران، در نامه‌ای سرگشاده به احمد جنتی گفت از «جایگاه خدایی» پایین بیایید، سالها هر کاری که خواسته‌اید کرده‌اید بخشی از انتخاب را هم به عهده مردم بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا