ایرانجهان

کاخ سفید: ایران در توقیف کشتی تجاری با حوثی‌ها همدست است

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت آمریکا در حال بررسی تروریست شناختن حوثی‌های یمن در پی اقدام آنها در توقیف کشتی «گلکسی لیدر» در دریای سرخ است. کربی جمهوری اسلامی را «هم‌دست» حوثی‌ها در این اقدام دانست.

جان کربی سه‌شنبه ۳۰ آبان در نشست خبری خود گفت آمریکا علاوه بر بررسی تروریست شناختن حوثی‌ها، با شرکا و متحدان خود سایر گزینه‌ها را نیز علیه این گروه بررسی خواهد کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اقدام حوثی‌ها در توقیف این کشتی را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواند و خواستار آزادی فوری این کشتی و سرنشینان بین‌المللی آن شد.

تصمیم کاخ سفید برای بررسی تروریست شناختن حوثی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، به عنوان یکی از اولین اقدام‌هایش حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد و دلیل این اقدام را نگرانی از وخیم‌تر شدن شرایط انسانی در یمن عنوان کرد.

کشتی باری ربوده شده روز شنبه ۲۷ آبان در حال حرکت از ترکیه به سمت هند بود که در جنوب غربی جده عربستان سعودی آفلاین شد و حوثی‌های یمن از ربودن آن خبر دادند.

با اعلام مفقود شدن کشتی گلکسی لیدر، حوثی‌‌ها خبر دادند «کشتی باری اسرائیل» را در دریای سرخ توقیف کرده‌اند.

این گروه نزدیک به جمهوری اسلامی هم‌زمان هشدار داد همه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل به «هدف قانونی نیروهای مسلح» حوثی تبدیل خواهند شد.

در بیانیه این گروه آمده است تا زمانی که «تجاوز به غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی در غزه و کرانه باختری» متوقف نشود، نیروهای حوثی به عملیات نظامی علیه اسرائیل ادامه خواهند داد.

ارتش اسرائیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ‌کدام از صاحبان یا خدمه کشتی ربوده شده به دست حوثی‌های یمن، اسرائیلی نیستند. بر اساس اعلام تل‌آویو، این کشتی باری بریتانیایی‌ است و ژاپن آن را اداره می‌کند اما هیچ‌کدام از خدمه‌اش ژاپنی نیستند. جمهوری اسلامی هر گونه مداخله در توقیف کشتی گلکسی لیدر را رد کرد.

گاردین به نقل از شرکت امنیت دریایی آمبری خبر داد مالک گروه کشتی ربوده شده در فهرست کشتی‌های خودروبر «ری» قرار دارد که شرکت مادرش متعلق به یک تاجر اسرائیلی به نام آبراهام اونگار معروف به «رامی» است.

تایمز اسرائیل نوشت این کشتی با پرچم «باهاما»، هنگام ربایش از سوی یک شرکت ژاپنی اجاره شده بود.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «این یکی دیگر از اقدامات تروریستی ایران و بیانگر تشدید جنگ‌طلبی آن علیه شهروندان جهان آزاد است.»

حوثی‌های یمن که از متحدان جمهوری اسلامی هستند، از چند روز پیش اسرائیل را به ربودن کشتی‌هایش تهدید کرده بودند.

در روز ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر)، عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها گفته بود این گروه به دنبال کشتی‌های اسرائیلی در آب‌های تجاری حیاتی دریای سرخ است؛ حتی کشتی‌هایی که پرچم اسرائیل نداشته باشند.

این گروه شبه‌نظامی در هم‌بستگی با حماس، موشک‌های دوربرد و پهپاد نیز به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا