جهان

بازگشت ۳۱ کودک اوکراینی از روسیه به کشور خود

رئیس یک سازمان امداد و نجات در اوکراین روز شنبه ۱۹ فروردین اعلام کرد که این سازمان توانسته است ۳۱ کودک اوکراینی را که در طول جنگ به روسیه برده شده بودند، به کشورشان بازگرداند.

میکولا کولبا طی یک نشست خبری در کی‌یف گفت که انتظار می‌رود این کودکان تا شامگاه شنبه به کی‌یف برسند. تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها نیز حکایت از بازگشت این کودکان به کشور خود دارد. آقای کولبا مدیرعامل «سازمان نجات اوکراین» و کمیسر دفتر رئیس جمهوری در رابطه با حقوق کودکان است.

بازگرداندن کودکان اوکراینی به کشور خود یکی از دغدغه‌های دولت کی‌یف از آغاز تهاجم نظامی روسیه تاکنون بوده است.

دادگاه کیفری بین‌المللی ماه گذشته با صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و ماریا آلکسی‌یونا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان در دفتر رئیس‌جمهوری روسیه، به اتهام ربایش کودکان اوکراینی، فشارها در این زمینه را افزایش داد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هفته گذشته اعلام کرد که برای بازگرداندن این کودکان با ماریا آلکسی‌یونا لووا-بلوا در تماس بوده است. این نخستین رایزنی در سطح بالا برای بازگرداندن کودکان اوکراینی به کشورشان محسوب می‌شود که به طور رسمی تایید شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس چندی پیش در گزارشی تحقیقاتی نقش ماریا آلکسی‌یونا لووا-بلوا در ربایش کودکان اوکراینی را افشا کرد و نوشت که این مدت تلاش‌هایی صورت گرفته تا کودکان اوکراینی را برای فرزندخواندگی به خانواده‌های روسی بدهند.

خانم لووا-بلوا روز چهارشنبه در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل گفت که این کودکان صرفا به خاطر امنیتشان به روسیه برده شده‌اند و بحث ربودن آنها در میان نیست. این ادعا را اما جامعه بین‌المللی رد کرده است.

شمار دقیق کودکان اوکراینی که به روسیه برده شده‌اند مشخص نیست و آمارهایی که طرفین جنگ تاکنون ارائه داده‌اند، تفاوت چشم‌گیری با یکدیگر دارد.

سرگی کیسلیتسیا، سفیر اوکراین در سازمان ملل، روز چهارشنبه در توییتی گفت که روس‌ها بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کودک اوکراینی را به زور از خانواده‌هایشان گرفته‌اند و آنها را به روسیه برده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا