ایرانمقالات

با کدام زبان و وسیله بگوییم: «تحصیل به زبان مادری تورکی حق مسلم ماست!» – حسن راشدی

چند روز پیش مجری برنامه تلویزیونی «سحر» که برنامه های خودرا به زبان تورکی آذربایجانی اصیل و البته نه برای آذربایجانیهای جنوب ارس، بلکه برای مردم آذربایجان شمالی پخش می کند ادعا می کند که مردم آذربایجان ایران نیازی نمی بینند به زبان مادری خود تحصیل کنند!

لازم است پرسیده شود تهیه کنندگان این برنامه با کدام همه پرسی متوجه شدند که تورکان ایران نیازی نمی بینند که به زبان مادری خود تحصیل کنند؟!

 ما تورکان ایران با چهل درصد جمعیت کشور با چه زبان و وسیله ای بفهمانیم که «تحصیل به زبان مادری تورکی حق مسلم ماست!»

آیا شعار: «تورک دیلینده مدرسه/ اولمالیدیر هر کسه!» هفتاد- هشتاد هزار نفری استادیومهای ورزشی که هر کدام از شعار دهندگان نماد و نماینده صدها خانواده آذربایجانی و تورک سراسر کشور هستند برایتان کافی نیست؟!

آیا دستگیری و زندانی کردن اینهمه فعالین ملی- مدنی آذربایجان که  خواستار تحصیل به زبان تورکی مادری و برخورداری از امکانات کشور مثل همکشوریهای فارس زبان و  به نسبت کثرت جمعیت خود در مدارس، دانشگاه‌ها، رادیو، تلویزیون، مطبوعات و دیگر  رسانه های دیداری و شنیداری سراسری کشور هستند، برایتان کفایت نمی کند؟

آیا جلوگیری از فروش کتابهای مجوز دار تورکی و یا کتابهای نوشته شده به زبان فارسی در نمایشگاه‌های کتاب که از حق تحصیل به زبان مادری و دیگر حقوق پایمال شده تورکان ایران دفاع می کند به معنای اقبال، نیاز و خواست اکثریت مردم آذربایجان و دیگر تورکان ایران به تحصیل به زبان مادری تورکی نیست؟

آیا در اجرای اصل پانزده قانون اساسی وقتی چهار سال پیش استانداران استانهای آذربایجانی حاضر شدند بجای وزارت آموزش و پرورش هزینه تدریس هفته ای دوساعت به زبان تورکی آذربایجانی در چند مدرسه تبریز، اورمیه، اردبیل و زنجان را به عنوان پایلوت بپردازند ولی باز دولت از اجرای آن سرباز زد، دلیل بر خواست عموم مردم آذربایجان به تحصیل به زبان مادری نیست؟

وقتی مسئولین کشور بعد از حاکمیت طالبان پشتون زبان در افغانستان، دائما دغدغه  زبان دری (فارسی) مردم افغانستان را داشتند که البته این دغدغه بیجا بود و زبان دری مثل زبان پشتون زبان دوم و رسمی افغانستان شد، طبیعی است این مسئولین احساس کنند در داخل کشور خود، تورکانی که چهل درصد جمعیت ایران را تشکیل میدهند نیازی به تحصیل به زبان مادری تورکی خود ندارند؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا