ایران

آرژانتین خواستار بازداشت محسن رضایی به دلیل مشارکت در عملیات تروریستی شد

محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران ایران توسط آرژانتین و پلیس بین‌الملل به‌دلیل مشارکت در حمله به مرکز همیاری یهودیان موسوم به «آمیا» در سال 1994 تحت تعقیب است

آرژانتین با اشاره به نقش محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری اسلامی در بمب‌گذاری سال 1994 در مرکز یهودیان بوینس‌آیرس از دولت قطر خواست تا او را در سفرش به دوحه بازداشت کند.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» دوشنبه 25 مهر، از سفر رضایی به قطر و دیدار او با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور خبر داده بود.

خبرگزاری دولتی آرژانتین گزارش داد دادستان‌های ویژه این کشور با ارسال دادخواستی به وزارت خارجه با اشاره به هشدار پلیس بین‌الملل «اینترپل» علیه این مقام ایرانی و همچنین سفر او به قطر، خواستار استفاده از همه اهرم‌های مناسب دیپلماتیک در زمینه بازداشت محسن رضایی شده‌اند.

محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران ایران، توسط آرژانتین و پلیس بین‌الملل به‌دلیل مشارکت در حمله به مرکز همیاری یهودیان موسوم به «آمیا» در سال 1994 تحت تعقیب است.

پلیس بین‌الملل نام او را در فهرست «اعلان قرمز» که بالاترین سطح هشدار است، قرار داده است.

در جریان حمله به مرکز همیاری یهودیان در ژوئیه 1994، 85 نفر کشته شدند.

سال گذشته، حضور رضایی، در مراسم تحلیف دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه باعث خشم مقامات آرژانتین شد. سانتیاگو کافیرو، وزیر خارجه آرژانتین، در آن زمان حضور رضایی در این مراسم را «اهانت به سیستم قضایی آرژانتین و توهینی به قربانیان این حمله وحشیانه تروریستی» خواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا