ایران

تلاش حکومت در تحمیل حجاب اجباری؛ پرونده قضایی برای طاقچه و بازداشت مدیر و کارمند یک بانک

رسانه‌های داخلی از تشکیل پرونده قضایی به دلیل انتشار تصویری از کارکنان زن فروشگاه اینترنتی کتاب «طاقچه» خبر داد. در این تصویر این زنان حجاب اجباری بر سر ندارند. پیشتر شماری از ناشران حکومتی با این شرکت قطع همکاری کرده بودند.

از سوی دیگر یک مدیر و کارمند بانک هم به دلیل دادن خدمات به زنی بدون حجاب اجباری بازداشت شده‌اند.

در حالی‌ که تلاش حکومت برای سرکوب و افزایش فشار بر مخالفان حجاب اجباری ادامه دارد، تداوم نافرمانی مدنی زنان هزینه‌هایی را برای جمهوری اسلامی به دنبال داشته است.

علیرضا منظری، معاون سابق سازمان هواپیمایی ایران درباره ترانزیت شدن فرودگاه‌های کشور گفت: «مسافر خارجی مسافر بی‌حجاب است یا با فرهنگ ما تفاوت دارد و در فرودگاه ما افراد بی‌حجاب نمی‌آیند. این مساله باعث می‌شود شرکت‌های خارجی ما را به‌عنوان محل توقف انتخاب نکنند.»

هم‌زمان، مرتضی طهماسبی، دادستان دماوند روز پنج‌شنبه پنجم مرداد اعلام کرد که مدیر و کارمند یک بانک در این شهرستان به علت «ارائه خدمات» به یک زن بدون حجاب اجباری بازداشت شده‌اند.

او افزود دستور قضایی برای «تعقیب و شناسایی» زن مراجعه‌کننده به بانک هم صادر شده است.

پس از تشکیل پرونده قضایی برای «دیجی‌کالا»، شامگاه چهارشنبه چهارم مرداد میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، خبر داد که در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی در خصوص عدم رعایت حجاب اجباری از سوی کارمندان زن شرکت «طاقچه» در محیط کار، در این رابطه هم پرونده قضایی تشکیل شده است.

اندکی پیش از آن، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران از قطع همکاری برخی ناشران حکومتی با این فروشگاه اینترنتی خبر داده و بیانیه چند موسسه انتشاراتی را منتشر کرده بود که در آن خواهان برخورد با این فروشگاه شده بودند.

انتشارات انقلاب اسلامی که وابسته به دفتر علی خامنه‌ای است در نامه‌ای به شرکت طاقچه از قطع همکاری با این مجموعه به علت حجاب اجباری نداشتن کارکنانش خبر داد و در نامه‌ای نوشت: «متاسفانه در روزهای اخیر شواهدی مبنی بر عدم اهتمام آن مجموعه نسبت به رعایت قانون حجاب ملاحظه گردید.»

این مجموعه وابسته به رهبر جمهوری اسلامی در ادامه نامه خود تاکید کرد: «امیدوار بودیم در اولین فرصت نسبت به جبران این خطا اقدام شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»

مرکز تحقیقات دفاع مقدس، جماران، سوره مهر، مهرستان، قدر ولایت، بیست‌وهفت، ایمان ماندگار و حماسه یاران از دیگر ناشرانی هستند که با طاقچه قطع همکاری کردند.

اما نخستین گروه از این انتشاراتی‌های حکومتی که فارس از آن‌ها با عنوان «ناشران پرفروش» یاد کرده، «به‌نشر (وابسته به آستان قدس)،‌ شهید کاظمی، راه‌یار، خط مقدم، تمدن نوین و شهید هادی» بودند.

اما شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی روز چهارشنبه عنوان استفاده شده از سوی خبرگزاری فارس برای این ناشران یعنی «پرفروش» را دستمایه طنز قرار دادند و نوشتند: «آن‌قدر پرفروش که هیچ‌کس حتی یک‌بار اسمشان را نشنیده ….»

برخی دیگر نیز پرفروش بودن را هم‌ردیف رانت دولتی خوانده و یادآوری کردند که این ناشران کتاب‌هایشان را به صورت عمده به ادارات دولتی و خصولتی می‌فروشند تا به صورت مناسبتی به کارمندان خود بدهند.

علاوه بر طاقچه، هفته گذشته خبری نیز درباره پلمب ساختمان اداری شرکت دیجی‌کالا و تشکیل پرونده قضایی برای کارمندان زن آن به دلیل انتشار عکس‌هایی با پوشش اختیاری منتشر شد.

با وجود تلاش حکومت برای سرکوب اما هر روز تصاویر و ویدیوهایی از زنان در شهرهای مختلف ایران منتشر می‌شود که بدون حجاب اجباری در خیابان‌ها و اماکن عمومی حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا