اجتماعی

ترک‌های ساکن آلمان سالانه 8 میلیارد دلار به ترکیه سود می‌رسانند

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری خارجی ایران در آلمان اعلام کرد ترک‌های مقیم این کشور سالیانه بین 7 تا 8 میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه منابع مالی تزریق می‌کنند.

دکتر وحید محمودی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری خارجی ایران در آلمان گفت: ترک‌هایی که هم اکنون در آلمان زندگی می‌کنند سالیانه بین 7 تا 8 میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه منابع مالی تزریق می‌کنند.

 

به گزارش «فرارو»، او همچنین با اشاره به استقبال آتاتورک از درخواست آلمان‌ها برای اعزام نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر جهت بازسازی این کشور اظهار داشت:

«وی بسیاری از هموطنان خود را برای کار به آلمان اعزام کرد. اکنون جمعیتی بالغ بر 4-5 میلیون نفر از ترک‌ها در آلمان زندگی و سالانه بین 7 تا 8 میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه منابع مالی تزریق می‌کنند. کل صنایع غذایی آلمان نیز در اختیار ترک‌هاست.

اکثر آن‌ها هنوز با هموطنان‌شان در ترکیه ارتباط دارند و بخشی از درآمد‌های خود را به سمت سرزمین مادری خود گسیل می‌کنند. این امر برای اقتصاد ترکیه بسیار مهم است. ترک‌ها در آلمان هویت ملی خود را حفظ کردند و جامعه قدرتمندی در این کشور ساختند.

این توان ظرفیت‌هایی را ایجاد می‌کند که بعد از آن نیز مردم بیشتری از ترکیه برای کار به آلمان بروند. این اقدام یک نوع رابطه و بده‌وبستان اقتصادی برای ترکیه با کشوری پیشرفته‌ نظیر آلمان ایجاد می‌کند و برای آن‌ها منافع زیادی را درپی دارد.»

محمودی با تاکید بر اینکه این نوع مهاجرت بسیار آثار مثبتی در پی دارد، اما مهاجرت ایرانی‌ها تفاوت زیادی دارد، گفت:

«طی دهه‌های اخیر افراد زیادی از ایران به دلایل مختلف مهاجرت کردند که بسیاری از آن‌ها نیز به کشور بازنگشتند. این امر تبعات بسیار مخربی برای اقتصاد ایران در پی داشته است.

مهاجرت‌های کاری ایرانیان، ازجمله به عراق و قطر از روی اضطرار و اجبار است. این نوع از مهاجرت هیچ نوع نفع و منفعتی برای اقتصاد ملی ندارد، بلکه می‌تواند لطمات جبران ناپذیری هم به دنبال داشته باشد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا