ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: تا زمانی که توافق نشود فیلم دوربین‌های آژانس پیش ما می‌ماند

همزمان با ادامه بحث‌ها درباره خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که ایران فیلم دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در سایت‌های ایران را در صورت به دست نیامدن توافق، به آژانس نمی‌دهد و احتمال دارد فیلم‌ها حذف شوند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در مصاحبه با شبکه العالم گفت که در صورت حصول توافق اتمی، آژانس به اطلاعات دوربین‌های خود در سایت های اتمی دسترسی پیدا خواهد کرد.

کمالوندی گفت که در صورت عدم حصول توافق «اطلاعات نزد ما می‌ماند و احتمالا حذف می‌شود.»

طبق توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اسفند ۹۹ اعلام شد که دوربین‌های فعلی آژانس به مدت سه ماه در تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی باقی خواهند ماند و بر فعالیت‌های ایران نظارت خواهند کرد اما آژانس به محتوای این دوربین‌ها دسترسی نخواهد داشت. در شهریور ۱۴۰۰ نیز ایران و آژانس برای تعویض حافظه‌های دوربین ها توافق کردند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین انتقال تجهیزات ساخت سانتریفیوژ از مجتمع تسای کرج به نطنز با هدف «تشدید تدابیر امنیتی» را تایید کرد.

کمالوندی اضافه کرد: «بخش مهمی از این ماشین ها را جابه جا کردیم و باقی مانده را نیز به نطنز و اصفهان منتقل کردیم.» او توضیح نداد که ماشین‌های منتقل نشده به نطنز در کجا نگهداری می‌شوند.

رویترز روز ۲۵ فروردین خبر داده بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضای این نهاد از آغاز فعالیت کارگاه جدید تولید قطعات سانتریفیوژ در نطنز با استفاده از تجهیزات مجتمع تسای کرج خبر داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که ایران به آژانس اطلاع داده همه تجهیزات برای ساخت قطعات سانتریفیوژ را از کارگاه کرج به سایت نطنز منتقل کرده است.

خارج کردن دستگاه‌های ساخت قطعات سانتریفیوژ از مجتمع کرج در حالی است که دوم تیر سال گذشته، وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی از یک «اقدام خرابکارانه» در این کارگاه خبر داد.

کمالوندی همچنین گفت که درباره موضوعات فنی مذاکره ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی باقی نمانده و«بعضی مسائل کوچک باقی مانده باشد که در حال برطرف شدن است.»

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اسفند ۱۴۰۰ در مورد یک برنامه زمانی سه‌ماهه برای حل وفصل ابهام‌‌های موجود، از جمله درباره وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده از سوی جمهوری اسلامی به توافق رسیدند.

مذاکرات وین بیستم اسفند به دلیل «عوامل بیرونی» و شروط جدید و یکباره روسیه متوقف شد و پس از آن نیز رسانه‌ها از اختلاف نظر ایران و آمریکا بر سر باقی ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر دادند.

در همین حال دو نماینده مجلس تاکید کردند که سپاه پاسدارن باید از همه فهرست‌های تحریمی آمریکا خارج شود

محمد عباس‌‌زاده، نماینده مشکین شهر در مجلس، درباره وجود نام سپاه در لیست سیاه وزارت خزانه داری آمریکا در کنار لیست وزارت خارجه آمریکا، گفت: «ما در حال پیگیری تمام این موارد هستیم. چرا که طرف مقابل تحریم‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرده است که اگر ممری را باز کند، از جای دیگر آن را ببندند.»

یعقوب آقازاده، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز گفت که ایران درباره خروج سپاه پاسداران از همه فهرست‌های تحریم آمریکا کوتاه نخواهد آمد.

تعدادی از کارشناسان اعلام کرده اند که حتی در صورت خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی آمریکا، تحریم ها علیه این نهاد به دلیل تحریم های قبلی حذف نخواهد شد.

شمار زیادی از اعضای کنگره و همچنین مقام‌های سابق و فعلی سیاسی و نظامی آمریکا هشدار داده‌اند خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی پیامدهایی فاجعه‌بار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا