ایران

آواربرداری «نهایی» متروپل؛ انتقاد تند استاندار سابق از «سلب مسئولیت» در دولت رئیسی

آخرین گزارش‌ها از آبادان تا شامگاه چهارشنبه، ۱۱ خرداد، حاکی است که با پیدا شدن جسد یک شهروند دیگر در خلال عملیات آواربرداری در محل فرو ریختن متروپل، شمار قربانیان این حادثه به ۳۸ نفر رسیده است.

به گزارش ایرنا و به‌گفته صادق خلیلیان، ، عملیات آواربرداری این برج که دوم خرداد فرو ریخت، به ۹۰ درصد رسیده، اما همچنان هنگام آواربرداری ممکن است اجزایی از پیکر جان‌باختگان از زیر آوار خارج شود.

در این زمینه، احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز شامگاه چهارشنبه با اعلام این‌که آواربرداری در حال اتمام است، گفت: «افرادی اعلام کردند که عزیزان‌شان زیر آوار هستند، لذا ممکن است هنوز هم چند نفری زیر آوار باشند.»

هیچ‌یک از این مقامات مشخص نکردند که دقیقاً چه تعداد دیگری همچنان زیر آوار مدفون مانده‌اند و چرا آمار و مشخصات دقیقی در این مورد منتشر نشده است.

علی شمخانی (نفر دوم از چپ)

واکنش تلویحی شمخانی به اتهام ارتباط با عبدالباقی؛ تلفات متروپل به ۳۸ نفر رسید

استاندار خوزستان(الاحواز) همچنین با تأکید بر این‌که باقی‌مانده ساختمان متروپل «به‌شدت لرزان و ناپایدار» است، افزود: «مختصصان تأکید دارند که یا پایدار شود یا به صورت تخریب از بالا و به‌صورت طبقه به طبقه سبک شود تا به طبقه پایین برسیم.»

شب گذشته شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان(الاحواز)، در این مورد اعلام کرد که قرارگاه خاتم‌الانبیاء، زیرمجموعه سپاه پاسداران، مسئولیت تخریب بخش باقی‌مانده و ناایمن ساختان ۱۱ طبقه متروپل آبادان را برعهده گرفته است.

وزیر کشور شامگاه چهارشنبه بار دیگر با اشاره به افزایش طبقات این برج طی دو مرحله از شش طبقه به ۱۱ طبقه، گفت که بررسی تخلفات جزئیاتی دارد که باید استخراج شود و از جمله «با کسانی که در دولت قبل مسئولیت داشتند، باید صحبت شود.»

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از تخلف در ساخت این برج و زدوبند مالک اصلی آن با برخی مسئولان شهری و مقامات استانی منتشر شده است. در حال حاضر ۱۳ نفر نیز به اتهام مشارکت در تخلفات این پروژه بازداشت شده‌اند که در میان آن‌ها سه شهردار، شهردار منطقه یک آبادان، ناظران ساختمان و نفراتی از نظام مهندسی هستند.

با این حال مقامات دولت ابراهیم رئیسی از نقش و مسئولیت مقامات دولت حسن روحانی به‌ عنوان مقصران این حادثه یاد می‌کنند و بر محاکمه آنان تأکید دارند؛ همچنان‌ که معاون اجرایی ابراهیم رئیسی نیز گفت «استاندار و شهردار سابق باید در دادگاه متروپل محاکمه شوند».

در مقابل، غلامرضا شریعتی، استاندار سابق خوزستان(الاحواز)، در واکنش به سلب مسئولیت مقامات دولت کنونی، با انتشار نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی و انتقاد از موضع‌گیری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، از بی‌توجهی به «هشدار‌های مکرر اعلام‌شده در ۹ ماه گذشته توسط مسئولان امر» خبر داده است.

در روزهای آغازین پس از فرو ریختن بنا، عکس‌هایی از آقای شریعتی در کنار حسین عبدالباقی، مالک ساختمان، منتشر شد.

استاندار سابق خوزستان(الاحواز) در این نامه همچنین با اشاره به «هشدار سازمان نظام مهندسی در تاریخ ۶ اردیبهشت سال جاری» در مورد برج متروپل، مسئولیت فرو ریختن آن را متوجه مسئولان دولت فعلی دانسته است.

به نوشته غلامرضا شریعتی، مقامات فعلی «به جای آن که مواخذه بشوند و پاسخگوی عملکرد و مسئولیت‌های قانونی خود باشند به بیان یا انتشار مطالبی کذب مبادرت می‌ورزند.»

رد و بدل کردن اتهامات مقامات فعلی و پیشین دولتی در موضوع فرو ریختن برج متروپل در حالی است که همزمان انواع هشدارها نسبت به وقوع حوادثی شبیه متروپل در دیگر شهرها و عمومی بودن معضل «ایمنی بناها» منتشر می‌شود.

در تازه‌ترین مورد، رئیس کانون مهندسین جوش ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: «حتی کارگران متروپل متوجه ضعف‌های اساسی در این ساختمان شده بودند، اما این حجم از بی‌توجهی به هشدارها عجیب است.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمدحسین احمدی شاهرودی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان، (چپ) در مراسم یادبود کشته‌شدگان ریزش برج متروپل در تهران شرکت کرده بودند

ابراز تردید نماینده خوزستان(الاحواز) در خبرگان درباره مرگ مالک برج متروپل

رضا کلانتریان، رئیس این کانون مهندسی، همچنین ریشه حوادث ساختمانی در ایران را مرتبط با «ضعف در سیستم‌های مدیریتی و نظارتی کشور» عنوان و از بی‌توجهی مراجع اصلی قانونگذاری و اجرایی به نظرات متخصصان انتقاد کرد.

به‌گفته آقای کلانتریان، پس از زلزله ویرانگر سرپل ذهاب در سال ۱۳۹۷، یک تیم تخصصی جوش «گزارشی کامل همراه با تصاویر تخریب‌ها و ذکر دلایل و عیوب کار همراه با راهکار» به کمیسیون عمران مجلس می‌دهد، «اما دریغ از عکس‌العمل و پاسخ. البته این گزارش برای چندین سازمان دیگر هم بعدها ارسال شد، اما بازهم فایده نداشت».

روز گذشته تصاویری از یکی از ستون‌های فولادی برج متروپل منتشر شد که نشان می‌داد قبل از فرو ریختن برج دچار انحنا و گسیختگی و خم شده است. ویدئوهایی از یک ستون تاخورده فولادی هنگام آواربرداری منتشر شد که ضعیف بودن آن به این میزان «تعجب» برخی متخصصان را در پی داشت.

فرو ریختن این برج منجر به اعتراضاتی در استان خوزستان و دیگر استان‌ها شد و معترضان با وجود اعلام خبر کشته‌ شدن مالک ساختمان بر اثر ریزش، کماکان نسبت به درستی آن تردید دارند.

برخورد نیروهای امنیتی و پلیس نیز با معترضان همچون دیگر اعتراض‌ها سرکوب و خشونت بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا