ایران

اورتاگوس: تا زمان «بازگشت جدی ایران به پای میز مذاکره» تحریم ها ادامه خواهند داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه اقدامات ایران سبب ایجاد ناامنی در منطقه می‌شود، تاکید کرد که فشار حداکثری تا زمان «بازگشت جدی ایران به پای میز مذاکره» ادامه خواهد یافت.

« مورگان اورتاگوس » سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز(دوشنبه ۲۵ آذر) در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره تصریح کرد که تحریم‌ها همچنان تا زمان «بازگشت جدی به پای میز مذاکره» ادامه خواهد یافت.

 

 

اورتاگوس همچین در پاسخ به پرسشی درباره اوضاع خلیج‌ گفت: وضعیت پیچیده است اما [واشنگتن] روابط بسیار عالی با کشورهای عربی این منطقه دارد. این روند را می‌توان از سطح بالای حضور دیپلماتیک واشنگتن در اجلاس دوحه ۲۰۱۹ مشاهده کرد.

 

وی افزود:  نخستین بار است که در این اجلاس شرکت می‌کنم. همچنین « استیون منوچین » وزیر خزانه‌داری، « ایوانکا ترامپ » مشاور رئیس جمهوری و « برایان هوک » نماینده رئیس جمهوری در امور ایران و شخصیت‌های دیگری در هیات آمریکا در این اجلاس شرکت کردند. این نشانه اهمیت ویژه آمریکا برای روابطش با قطر است. مسائل زیادی وجود دارد که ما به عنوان دوست و همپیمان برای حل آن تلاش می‌کنیم.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که، ایران اقدامات ایالات متحده آمریکا را مانور می‌داند، اظهار داشت: آنچه ما انجام می‌دهیم «تلاش برای ایجاد تمایل در نظام ایران با هدف نشستن پای میز مذاکره» است؛ همانگونه که پرزیدنت ترامپ گفت، خواهان توافقی بهتر با ایران هستیم.

 

خانم مورگان اورتاگوس، افزود: به دنبال حل دیپلماتیک اختلافاتمان با ایران هستیم، نه دنبال جنگ… هفته گذشته زمانی که « ژئو وانگ » (از ایران) با موفقیت به آمریکا بازگشت من نیز مانند برایان هوک امیدوار بودم. همانگونه هوک و مایک پمپئو وزیر امور خارجه تصریح کردند ما آماده ادامه گفت‌وگوهای کنسولی با رژیم ایران هستیم.

خبرنگار الجزیره در ادامه پرسید، «به عقیده شما، اوضاع در حال بدتر شدن است یا اینکه نزدیکی به انتخابات آمریکا، مانع وخامت اضاع می‌شود؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: اینگونه فکر نمی‌کنم؛ ما در مواضع خود شفافیم. پمئو یک سال و نیم گذشته در سخنانی ۱۲ شرط برای [ایران]  تعیین کرده و گفته باید تهران به این شروط عمل کند.

 

وی یکی از موارد شروط را عدم دخالت ایران در امور داخلی کشورهای همسایه دانست و با اشاره بر فعالیت‌های مخرب تهران در منطقه، تاکید کرد که اقدامات ایران سبب ایجاد ناامنی در منطقه می‌شود.

 

خانم اورتاگوس خاطرنشان کرد که کاخ سفید به فشار حداکثری خود علیه ایران با هدف بازگشت به پای میز مذاکره ادامه خواهد داد.

 

وی تصریح کرد: «این اقدام (فشار) را سیاستی قوی می‌دانیم. وزارت خارجه پس از بررسی عمیق در این زمینه تصمیم گرفت از برجام خارج شود. ما در این باره با متحدان اروپایی خود و سایر طرف‌های امضاکننده این برنامه، صحبت کردیم.

 

وی افزود: اکنون در مجمع عمومی سازمان ملل کشورهایی همچون فرانسه و بریتانیا درباره نیاز به مذاکره و دست‌یابی به به توافقی بهتر سخن می‌گویند. آنها گفتند این توافق، تولید موشک‌های بالستیک ایران و رفتار خطرناکش یا حمایت از تروریسم در منطقه را شامل نمی‌شود. این فقط موضع آمریکا نیست. به تدریج می‌بینیم کشورهای اروپایی نیز این موضع را در پیش می‌گیرند و از ایران می‌خواهند درخصوص عملکرد و رفتارش در منطقه تجدید نظر کند.

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا