اجتماعیایراندانش و فن آوریسیاست

اعلام وصول طرح گروهی از نمایندگان برای انسداد کلیه شبکه‌های اجتماعی

گروهی از نمایندگان طرحی را موسوم به «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به مجلس ایران ارایه کردند که در صورت تصویب همه پیام‌رسان‌ها مسدود می‌شود. 

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از آی تی ایران، گروهی از نمایندگان طرحی را موسوم به «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به مجلس ایران ارایه کردند که در صورت تصویب همه پیام‌رسان‌ها مسدود می‌شود. این طرح برای تبدیل شدن به قانون باید در صحن علنی به تصویب برسد.

در صورت تصویب این طرح کلیه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهانی مسدود و یا اینکه تمامی آنها (اینستاگرام، تلگرام، توییتر وغیره..،) ملزم به ثبت در سامانه‌ای به نام «پنجره واحد» از طریق یک شرکت داخلی خواهند شد.

علاوه بر این در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های ثبت شده نیز «هویت تمامی کاربران» احراز خواهد شد.

همچنین طرح این نمایندگان شامل ایجاد یک نهاد مرکزی است که آن را «هیات ساماندهی» نامیده‌اند که متشکل از نماینده وزارتخانه‌های اطلاعات، اطلاعات سپاه، ارتباطات، ارشاد، دادستانی کل کشور، کمیسیون فرهنگی، صدا وسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی ،رییس مرکز فضای مجازی و سازمان پدافند غیر عامل است.

تلاش این گروه از نمایندگان مجلس ایران در مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی و احراز هویت کاربران و همچنین دخالت دادن مستقیم وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در حالی صورت می‌گیرد که طبق آمار گزارشگران بدون مرز ایران در آزادی رسانه‌ها با شرایط فعلی نیز در رتبه ۱۷۳ قرار دارد.

در همین زمینه و در گزارشی دیگر، گزارشگران بدون مرز جمهوری اسلامی را در بین ۲۰ نهاد اصلی سرکوبگر سایبری قرار داد و گفت که این نهادها از فناوری دیجیتال برای جاسوسی و آزار دادن روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند و از این طریق به آگاه ماندن شهروندان و چرخه خبررسانی ضربه می‌زنند.

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده بود که این ۲۰ نهاد «خطری آشکار برای آزادی عقیده و بیان، که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تأکید شده، ایجاد کرده‌اند.»

گزارشگران بدون مرز در این گزارش خود به‌طور اخص از «شورای عالی فضای مجازی» نام برده و نوشته بود: «شورای عالی فضای مجازی که در مارس ۲۰۱۲ (اسفند ۱۳۹۰) ایجاد شده و متشکل از شخصیت‌های ارشد نظامی و سیاسی است، معمار ‘اینترنت حلال’ است، یعنی یک اینترنت ملی ایرانی که ارتباطش با سایر نقاط جهان قطع است.»

روز دوشنبه، دوم خرداد نیز حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم در مجلس اعلام کرد که به دنبال تشکیل کمسیون حقوقی هستیم و «به جد دنبال فیلتر اینستاگرام خواهیم بود.»

این نماینده مجلس ایران در پاسخ به احتمال فیلتر اینستاگرام توسط مجلس گفته بود: «خدا کند این اتفاق افتد. فضای باز اینستاگرام و تلگرام تهدید برای جوانان است و این برای نظام شکنندگی دارد.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز روز شنبه ۱۰ خرداد، در گفتگو با ایرنا اعلام کرد برای ایجاد شبکه داخلی اینترنت که جدا از شبکه جهانی اینترنت خواهد بود، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد صرفا در بخش خصوصی هزینه شده است.

در حال حاضر نیز بسیاری از فعالین مدنی آذربایجانی به دلیل اتهام‌هایی همچون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تحت بازداشت، اذیت و حتی سال‌ها زندان می‌شوند. محکومیت خبرنگار ماکوتایمز در روزهای اخیر مصداق بارز این فضای پلیسی در جمهوری اسلامی است.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا