ایرانمحیط زیست

آتش‌سوزی در «اندیکا»؛ بازداشت عاملان آتش‌سوزی «خائیز»

 آتش‌سوزی که در جنگل‌های اندیکا، در استان احواز آغاز شده بود، گسترش یافته و استان‌های دیگر ایران نیز در باره خطر آتش‌سوزی هشدارهایی  صادر کرده‌اند.

از سوی دیگر مقام‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، امروز پنجشنبه ۱۵ خرداد از بازداشت دو دامدار که به عنوان عامل آتش‌سوزی در جنگل‌های خائیز معرفی شده‌اند، خبر می‌دهند.

کیامرث حاجی‌زاده، مدیر کل مدیریت بحران احواز (خوزستان)، به ایرنا گفت با توجه به حجم بالای آتش‌سوزی، بالگرد آب‌پاش درخواست کرده‌ایم که «تا ساعاتی دیگر وارد منطقه خواهد شد.»

در همین حال ایمان نوروزی، رئیس جمعیت هلال احمر اندیکا در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد «۲۰ هکتار از مناطق جنگلی در مجاورت روستاهای آب بید و آب کره اندیکا دچار آتش‌سوزی شده» است.

وی همچنین گفت که «عملیات اطفای حریق اکنون در حال انجام است.» و «دو تیم از نجاتگران جمعیت هلال احمر اندیکا، عملیات پشتیبانی مهار آتش را بر عهده دارند و تلاش برای اطفای حریق، همچنان ادامه دارد.»

نوروزی افزود «در این عملیات یک نفر نیز مصدوم شد که توسط تیم امداد و نجات هلال احمر مستقر در محل عملیات، به مراکز درمانی انتقال یافت.»

ایرنا نوشته است که در شهرستان اندیکا حدود ۱۵۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که ۹۰ درصد این جنگل‌ها را درختان بلوط و ۱۰ درصد نیز گونه‌های درختی دیگر تشکیل می‌دهند.

از دیگر سو، اسد الله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با ایسنا از بازداشت ۲ نفر عامل آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده «خائیز» خبر داد.

او گفت براساس گزارشاتی که از سوی مراجع قضایی شهرستان بهبهان به اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه داشته ایم، این دو نفر را شناسایی، دستگیر و بازداشت کردند و پس از تعطیلات پیش رو از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

در روزهای اخیر که مراتع و زی استان‌های کهگیلویه، احواز و بوشهر دچار آتش‌سوزی شد، اعزام نشدن بالگردهای آب‌پاش به دلیل «بدهی سازمان جنگل‌ها به وزارت دفاع» انتقادهای زیادی برانگیخت و آخر سر، سازمان برنامه و بودجه نیمی از مبلغ بدهی را تأمین کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا